Kysser du hunden din i ny og ne? Det burde du slutte med, ifølge professor Thomas Benfield.

Derfor bør du ikke la hunden slikke deg i ansiktet

Selv om hunden din nettopp har vært i badekaret kan den smitte deg med alt fra bendelorm til lungebetennelse.

1.1 2016 05:00

Det er i utgangspunktet ikke farlig å gi partneren din et kyss på munnen. Det er annerledes med kjæledyrene.

Munnene deres er nemlig fylt med bakterier vi kan bli syke av.  De kan smitte oss med blant annet salmonella, bendelorm, levercyster og lungebetennelse.

Thomas Benfield, som er professor ved infeksjonsmedisinsk avdeling ved Hvidovre Hospital i Danmark, mener vi bør nøye oss med å klemme eller klappe de pelskledde familiemedlemmene våre.

– Hunder spiser jo avføring og døde dyr. Derfor er det en veldig dårlig idé å kysse dem. Det kan være veldig mange bakterier i hundespytt, sier Benfield.

– Hjelper det å bade hunden?

– Da må du også vaske den i munnen. Bakteriene finnes dessuten i hundens tarmsystem, og det kan vi ikke vaske, forklarer Benfield.

Fugler og katter mer renslige

Det er hunder som fører til mest smitte siden de er mye utendørs og lever tett sammen med eierne, ifølge Benfield. Men det er ikke bare hunder som kan smitte oss.

Folk som har katt eller fugl, kan også bli smittet hvis de kommer for tett på dyrene sine.

– Huskatter er generelt mer renslige og er mindre utendørs enn hunder, men det er fortsatt risiko forbundet med kattene – særlig hvis de klorer eller biter. Da kan eieren få kattekloringssyndrom, som gir feber og hovne lymfekjertler. Fuglene kan gi papegøyesyke – både hvis noen kysser dem på nebbet eller hvis avføringen deres tørker ut og danner støv, forklarer Benfield.

Papegøyesyke hos mennesker kan, ifølge Statens Serum Institut i Danmark, føre til brystsmerter, tørrhoste og i noen tilfeller lungebetennelse. Og legene kan faktisk se om lungebetennelsen er forårsaket av en fugl.

– Hvis vi har pasienter med lungebetennelse, vil vi som regel finne ut hva som er årsaken. Noen ganger kommer bakteriene fra en fugl. Det kan også være at behandlingen ikke fungerer som den skal, og det kan skyldes at bakteriene kommer fra dyr, som må behandles annerledes, sier Benfield.

Fordeler og ulemper

Thomas Benfield forteller at det er lite kunnskap om risikoen er for å bli smittet av kjæledyr.

– Vi regner med at kjæledyrene er ufarlige, og det er de også hvis vi nøyer oss med å klappe dem, sier Benfield.

Det er også mange fordeler med å ha kjæledyr, påpeker han.

– Folk med hund lever faktisk lenger. Det skyldes sannsynligvis flere ting. De har alltid selskap, og da har en bedre bakteriediversitet. Det gjør dem mer motstandsdyktige, sier han.

– Og så får de jo mer mosjon. Det kan de fleste nok trenge, spesielt nå i juletida.