Pass hjertet ditt - puss tenna!

Sykdommer i tannkjøttet ser ut til å øke sannsynligheten for slag og hjerteinfarkt. Det har selvsagt en god side, all den tid tannkjøttsykdommer kan både forebygges og behandles.
9.2 2005 05:00

Slag og hjerteinfarkt er av de sykdomstilstander som tar flest liv i Norge. Mange av årsakene er godt kjent. Mindre kjent er det kanskje at tannhelsen ser ut til å påvirke sannsynligheten for slag og hjerteinfarkt.

Tidligere studier har antydet en slik sammenheng, men det man da har vist er en sammenheng mellom symptomer på tannløsningssykdom (periodontitt) og karsykdommer. Man har ikke etablert noen sammenheng til enkelte typer bakterier.

Det har man faktisk klart i denne nye undersøkelsen. Det skal være den første studien som undersøker tannløsningssykdommens mikrobiologi og knytter dette sammen med åreforkalkning (arteriosklerose). Åreforkalkning fører ofte til hjerte- og karsykdommer.

Halspulsåren avslørte

Forskere fra Columbia University undersøkte bakterienivået i munnen til 657 mennesker som ikke hadde hatt slag eller hjerteinfarkt.

Forskerne målte nivået av tre forskjellige grupper av mikrober - en gruppe man vet forårsaker periodontitt, en annen gruppe som muligens kan forårsake sykdommen, og en tredje gruppe bakterier som ikke har noen sammenheng med tannløsningssykdom.

De målte også tykkelsen på personenes halspulsårer, noe som er en metode for å påvise åreforkalkning.

Bakterie førte til åreforkalkning

Resultatet var at man fant en klar sammenheng mellom åreforkalkning og den type bakterier som forårsaker periodontitt.

De som hadde et høyere nivå av disse bakteriene, hadde også mer forkalkning i halspulsåren. Det gjaldt også om man korrigerte for andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer.

Man fant ingen sammenheng mellom åreforkalking og andre bakterier som finnes i munnen.

Tannhelsen påvirker hjertet

- Dette er det mest direkte bevis man har funnet for at tannløsningssykdom kan føre til slag eller hjerte- og karsykdommer, sier assisterende professor Moïse Desvarieux.

Desvarieux ledet undersøkelsen som ble publisert 8. februar i Circulation. Dette er en publikasjon som gis ut av American Heart Association.

- En mulig forklaring kan være at bakteriene som forårsaker periodontitt stimulerer immunsystemet og forårsaker en betennelse som tetter igjen arteriene, sier Desvarieux.

Ta vare på tenna!

- Siden tannkjøttbetennelser både kan forebygges og behandles, kan det å ta vare på din tannhelse meget vel ha betydelig innvirkning på din helsetilstand i hjerte- og karsystemet, sier han.

Desvarieux sier de vil fortsette å følge disse forsøkspersonene. Både for å se om åreforkalkningen vil fortsette over tid, og om forbindelsen til periodontitt virkelig er stabil.

For så lenge mekanismen bak sammenhengen ikke er kjent, er det prinsipielt mulig at det er en annen bakenforliggende tilstand som påvirker både tennene og hjertet.

Columbia study suggests brushing your teeth may reduce risk of stroke and heart attack

Hjerneslag

Hjerteinfarkt

Infarkt

Periodontitt (tannløsningsykdom)

Tannkjøttbetennelse (gingivitt)

Arteriosklerose

Mikrobe

Behandling av periodontitt

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Verdensledere er konstant urolig for hva Trump skulle komme til å buse ut med på Twitter. Hva kan de politiske konsekvensene bli? Og vil Twitter overleve Trump?

I NRKs Anno får vi blant annet se hvordan folk forsvarte Norge på 1500-tallet. Da hadde alle våpenføre menn plikt til å holde våpen og stille opp i leidangen dersom de ble utkommandert.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Svak strøm på hjernen hjelper folk med å trene seg opp etter en blodpropp eller en blødning i hjernen, viser ny forskning. Forskere er uenige om det skal med i behandlingen.

Mange innbyggere i de nordiske landene greier ikke å lese og forstå tekster som har med egen helse å gjøre.