Antibiotika fra kakerlakkhjerner

Bakterier som er motstandsdyktige mot vanlige antibiotika kan bekjempes med stoffer som finnes i hjernen og nervesystemet til kakerlakker og gresshopper, viser britisk forskning.

(Foto: Wm Jas, Taiwan. Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic licence)

En forskergruppe ved University of Nottingham i Storbritannia har påvist ni forskjellige bakteriefiendtlige molekyler i insektene.

Disse molekylene drepte mer enn 90 prosent av gule stafylokokker og E-coli-bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotikumet Meticillin.

Gule stafylokokker er vanlige i sykehusinfeksjoner, og E-coli finnes i drikkevann og matvarer som er forurenset av tarmbakterier.

Naturlig beskyttelse

At slike stoffer finnes i kakerlakker, er ikke overraskende, ifølge Simon Lee i forskergruppen.

- Insekter lever ofte i uhygieniske omgivelser hvor de kan møte mange forskjellige bakterier. Det er derfor logisk at de har utviklet måter å beskytte seg mot mikroorganismer, sier han i en pressemelding fra universitetet.

Nye legemidler

Lee håper at legemiddelindustrien skal kunne utvikle disse stoffene til nye medikamenter. I tillegg til at de kan drepe multiresistente bakterier, kan de ha mindre bivirkninger enn dagens antibiotika.

Resultatene blir lagt fram på høstmøtet til det britiske Society for General Microbiology i Nottingham, 7. september.

University of Nottingham