Bakgrunn: Mikro mot mikrober

Kjøkkenet kan være et ypperlig miljø for slemme bakterier. Mikrobølgeovnen viser seg å være et kraftig våpen mot de usynlige fiendene.

Vibrerende vann

Mikrobølgeovnen virker ved å få vannmolekyler til å vibrere. Dette er grunnen til at det er bedre å zappe våte enn tørre svamper.

Det er fortsatt uklart hvor mye av den steriliserende effekten som oppnås av henholdsvis varmen og strålingen.

Mikrobølgeovnen kan gjøre mer enn å varme opp matrester. Den kan også beskytte familien.

E. coli, salmonella og Giardia går dukken alle sammen etter et besøk der inne.

Mikrobølger funker mot mikroorganismer, kan vi si.

- Folk putter ofte svamper og skrubbere i oppvaskmaskinen, men hvis de virkelig vil rense dem, og ikke bare vaske dem, bør de bruke mikrobølgeovnen, sier professor Gabriel Bitton ved University of Florida i en pressemelding.

Noen minutter i mikrobølgeovnen er en billig, praktisk, rask og trygg metode å desinfisere husholdningsartikler på, ifølge Bittons studie.

To minutter annenver dag

Forskeren mener folk bør gjøre dette omtrent annenhver dag, alt etter hvor ofte du lager mat på kjøkkenet.

To minutter på full styrke dreper bakteriene i oppvasksvampen og andre husholdningsartikler. Bare pass på at tingene er våte så de ikke tar fyr.

- Vi har fått klager fra forbrukere som sier at de brant svampen i mikrobølgeovnen, forklarer Bitton overfor forskning.no.

- Dette kan forklares ved at de brukte tørre svamper istedenfor gjennomvåte svamper, og de kan ha brukt svamper med en annen sammensetning.

Svamper, kluter og skrubber som skal inn i mikrobølgeovnen bør altså være gjennomvåte på forhånd. De må heller ikke inneholde metall. I den aktuelle studien ble det brukt cellulosesvamper.

Bakterier liker fuktige kluter

Kjøkkenet er en naturlig nok en vanlig kilde for matbårne sykdommer. Mikrober fra maten finner fort veien til kjøkkenbenken, oppvaskkluten og kjøkkenredskaper hvor de danner sine egne blomstrende samfunn.

"Ikke alle kjøkkensvamper er like rene som denne."

Får vi dem i oss, kan vi bli syke.

Svamper og kluter er spesielt attraktive oppholdssteder for mikrobene, fordi de ofte er fuktige - noe som hjelper bakteriene å overleve. De blir ikke borte selv om svampene og klutene tørker.

Heksebrygg

Bitton og kollegaene har undersøkt virkningen av en runde i mikrobølgeovnen. Først lot forskerne svamper og skrubber av plast godgjøre seg i et skikkelig heksebrygg av avføringsbakterier, virus, protozoanparasitter og bakteriesporer.

Sporene inkluderte Bacillus cereus-sporer, som er kjent for å være vanskelige å knekke. De tåler ganske mye av både stråling, varme og giftige kjemikalier.

To minutter i mikrobølgeovnen drepte 99 prosent av alle de levende sykdomsfremkallende stoffene i svamper og skrubber.

For å ta helt knekken på sporene fra Bacillus cereus var det imidlertid nødvendig med fire minutters zapping.

Sprøyter og brev

Forskerne undersøkte også skitne sprøyter i mikrobølgeovnen, og fant ut at det tok lenger tid å sterilisere disse. Her tok det 12 minutter å ta knekken på sporene fra Bacillus cereus.

Forskerne rapporterer også at mikrobølgeovnen kan være effektiv mot sykdomsfremkallende stoffer som er knyttet til bioterrorisme, som for eksempel anthrax.

En dose Bacillus cereus på en konvolutt fikk 10 minutter i mikrobølgeovnen, og dette tok knekken på 98 prosent av sporene.

Er du i det paranoide hjørnet, og har et brev du er utrygg på, kan du altså gi det en runde i mikroen før du åpner. Forskerne understreker at flere undersøkelser må til for å slå fast om dette faktisk virker på anthrax.

Park DK, Bitton G, Melker R; Microbial inactivation by microwave radiation in the home environment; Journal of Environmental Health; desember 2006;69(5):17-24.

University of Florida: Microwave oven can sterilize sponges, scrub pads