Arkiv: juli 2017

Innledende forsøk med en hiv-vaksine viser lovende resultater, ifølge en forskergruppe. De håper neste testfase kan starte innen utgangen av året.

Forskere slår alarm etter å ha gått gjennom 40 år med sædforskning.

Om sommeren kan vi møte hoggorm i skog og mark. Vår ungdomsreporter Ida Frøyland har undersøkt om det er grunn til å løpe.

En firbeint turkamerat kan være viktigere for å få deg opp av godstolen enn trimgrupper og treningsstudio.

Noen mennesker er bedre tilpasset et liv med bare vegetarkost enn andre.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

– All min erfaring tilsier at det ikke er åpenhet som skaper problemer for barn, men fortielse og hemmelighold, sier forsker.

Overalt i verden finnes en sammenheng mellom fattigdom og skam. Det gjelder enten den fattige lever for under en dollar dagen i Afrika, eller om personen lever med det vi kaller relativ fattigdom i Norge, ifølge ny forskning.

En ny, stor spørreundersøkelse viser at vi kan bli lykkeligere av å kjøpe oss fritid enn vi blir av å kjøpe ting.

Stadig mer av fotballspilleres lønn kommer i form av bonuser. Det kan være et smart grep for å unngå blodrøde tall for fotballklubbene.

Det endelige målet er å bygge en kunstig celle fra bunnen av.

På same måte som alkohol kan få eit menneske til å ta heller dårlege val, kan nokre få oljedråpar få korallrevfiskar til å leva farlegare.

– Grevlingers privatliv er nesten like vanskelig å forstå som menneskers, sier en som har forsket på dyrene i 25 år.

Alle organisasjoner blir til slutt til tyranniske enmannsvelder, ifølge Oligarkiets jernlov. Men gjelder det alt fra rockeband til politiske partier? Hør podcasten.

Tyske forskere viser hvorfor mellomstore dyr som geparder og ulver er raskere enn både elefanter og mus. Dansk forsker er imidlertid ikke imponert.

Drikkingen påvirker områder som er viktige for hukommelse og selvkontroll.

Språkforsker Ruth Vatvedt Fjeld mener vi snart kan klare oss med ett eneste ord for en populær kommunikasjonskanal.

Moglegheitene er mange for kystnæringa i Agder, ifølgje ny rapport. Dei kan blant anna satse på ny oppdrettsteknologi, turisme og hausting av nye artar som stillehavsøstersen.

Emballasje for 27 ulike matprodukter er grundig testet i et forskningsprosjekt. Ingen av dem overfører helseskadelige kjemikalier til maten.

Selv om de er bedre til å kommunisere og hadde sterkere sosiale evner.

Det kan være lenger siden enn vi har trodd før.

I denne podcasten kan du bli med inn i kvantefysikkens mystiske verden sammen med fysikkprofessor Sølve Selstø.

Nordmenn er blant dem som er minst bekymret for hva klimaendringer og miljøødeleggelser kan gjøre med hav og kyst, viser en undersøkelse fra ti land.

Forholdene på overflaten av Mars kan være ren gift for bakterier, viser nye eksperimenter. Dermed sår forskere tvil om det kan finnes liv der.

Den 6000 kilometer lange vulkanske fjellkjeden mellom Hawaii og russiske Kamtsjatkahalvøya har en mystisk knekk. Nå har UiO-forskere endelig funnet ut hva som forårsaket den.

En liten pose Neil Armstrong fylte med småstein på Månen i 1969, ble denne uka lagt ut på auksjon i New York. Posen inneholder fortsatt korn og flekker av månestøv.

Nå vet vi mer om hva som skal til for å bli skikkelig god til noe – enten det er fotball eller matematikk.

Forskere mener tiltaket betaler dobbelt så mye tilbake i det store klimaregnskapet.

Høyreekstremistens terrorangrep 22. juli 2011 førte til en voldsom økning i belastningsrelaterte psykiske sykdommer i Danmark, ifølge ny studie.

– Vi fant et stoff som både har en paracet- og morfinliknende effekt, men uten å skape avhengighet, og som i tillegg viser seg å drepe kreftceller, forteller forskeren bak funnet.

Videoklipp av testflyvninger og romfart er nå lettere tilgjengelig enn noensinne.