Kan ha navigert med krystall

Vikingsagaenes mystiske solstein kan være mer enn en myte, mener forskere.
3.2 2011 05:00

(Foto: Wikimedia Commons)

Britiske forskere har funnet ut hvordan vikingene navigerte i skyer og tåke. De mener nemlig at vikingene brukte spesielle krystallsteiner for å finne himmelretningene, skriver vitenskapsmagasinet New Scientist.

Krystallklart

Flere har spekulert i dette tidligere, blant andre den danske arkeologen Thorkild Ramskou i 1967. Hans teori ble slaktet av andre forskere fordi de mente det ville vært både upraktisk og umulig å bruke krystallstein til navigasjon.

Nå har forskere fra det britiske vitenskapsakademiet Royal Society testa teorien, og mener de har bevist hvordan metoden fungerer.

De tror vikingene brukte terninger av steintypen cordieritt eller kalsitt.

“Sólarsteinn” er blant annet omtalt i sagnet om Olav den Hellige, men ikke i forbindelse med navigasjon.

Samler lyset

Vikingene kunne brukt krystaller av denne typen. Kalsitt finnes både i Skandinavia og Island. (Foto: Anders Sandberg)

Steinene skal fungere på samme måte som et moderne polariseringsfilter. De slipper gjennom lys som svinger i en bestemt retning, og utelukker eller demper lys som svinger i en annen..

Forskerne tror at vikingene holdt steinen opp mot himmelen og vridde, slik fotografer vrir på polarfilteret i et kamera.

Vikingene brukte solsteinen til å fange opp strålene som går i bølger ut fra sola. Jo mer steinen skinte, desto nærmere var de å treffe lysstrålen som skinte ned fra atmosfæren.

Forskerne tror at navigatøren holdt steinen opp i to ulike himmelretninger og vred den til strålene traff. Siden lyset stråler ut fra sola i et sirkelmønster, greide de ved hjelp av de to punktene å regne ut i hvilken retning sola måtte være over skyene.

Deretter var den en enkel sak å holde et lys, som representerte sola, over soluret og lese av skyggen.

Vil overbevise skeptikerne

Til tross for britenes forsøk, er det fortsatt mange forskere som mener metoden ikke fungerer fordi alt for lite lys slipper gjennom skylagene. En gruppe ungarske forskere bestemte seg derfor for å teste solsteinen i overskyet og tåkete vær i Ungarn, Finland og innenfor Polarsirkelen.

Ved hjelp av et polarimeter mener de å ha registrert nok solstråler til at vikingene kunne brukt en solstein i lettere overskyet vær, men under helt tette skylag mener det ville vært umulig.

Nå planlegger prosjektleder Gábor Horváth å gjøre forsøkene på nytt, med faktiske krystallsteiner fra Island eller Skandinavia.