Derfor jobber vi mer gratis med ny teknologi

Ny teknologi har ikke gjort arbeidsreiser overflødige, men har ført til at jobben tar over mye av fritiden.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye teknologien gjør at det forventes av at vi skal være tilgjengelige selv etter arbeidstid, noe som skaper en grenseløs arbeidshverdag, ifølge forskerne. (Foto: Maksim Kostenko, Microstock)

Hvorfor har ikke teknologien ført til at vi jobber mindre enn før og mer hjemmefra? Til tross for at det er enklere enn noensinne å jobbe hjemmefra, stamper vi fortsatt i kø til jobben som før.

I tillegg jobber vi mer på fritiden uten å få mer betalt. Nå har svenske forskere avdekket noe av årsaken.

Det er først og fremst sterke sosiale normer som er forklaringen, viser den nye studien.

– Den viktigste årsaken er sterke sosiale normer som understreker viktigheten av å være på plass, sier Kristina Trygg, forsker i kulturgeografi ved Universitetet i Stockholm, i en pressemelding.

Dele ideer, unngå misforståelser

Studien tar for seg hvordan ansatte og sjefer i ulike bransjer ser på arbeid i forhold til tid og rom. Du anses ikke for å jobbe om du ikke er på plass, samtidig som det anses som viktig å samarbeide i team på arbeidsplassen.

Møter ansikt til ansikt har særlig betydning når det gjelder å skape forhold til kunder og kolleger, mener både ansatte og sjefer innen management, PR og kommunikasjon, forvaltning og forskning.

Muligheten for å dele idèer, og at misforståelser minker når man er tilstede, er avgjørende faktorer for hvorfor de foretrekker å møte opp fysisk på arbeidsplassen.

Vil være oppdatert

Samtidig gjør den nye teknologien at det forventes av oss at vi skal være tilgjengelige selv etter arbeidstid, noe som skaper en grenseløs arbeidshverdag. Resultatet er at vi arbeider mer enn tidligere, men uten å få mer betalt.

Kontormedarbeiderne som har deltatt i undersøkelsen, velger ofte å være oppkoblet og tilgjengelige for kunder, kolleger og arbeidsgivere selv etter normal arbeidstid.

De opplever at det er vanskelig å å skille arbeid og fritid ettersom de ser på arbeidet som sin interesse. De vil kjenne seg oppdatert og ha kontroll over hva som skjer, selv om de ikke er på plass.

– Det finnes også en forventning fra kolleger, sjefer og kunder om at de skal være tilgjengelige etter kontortid. Dette handler både om opplevd forventning og reell forventning, sier Trygg.

Referanse:

Kristina Trygg, Arbetets geografi: Kunskapsarbetets organisation och utförande i tidrummet, doktoravhandling, Stockholms universitet, mars 2014

Powered by Labrador CMS