Bare fire av hundre store selskaper har kjønnsbalanse
Kun fire av Norges 100 største selskaper har minst 40 prosent kvinner i toppledelsen, ifølge en ny oversikt. – Hovedbildet er at det er jevnt dårlig, sier forsker.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I det nye Topplederbarometeret, som legges fram fredag, kommer det fram at 14 av de 100 største selskapene ikke har én eneste kvinne i toppledelse, skriver Dagens Næringsliv.
I 2014 hadde ni av de 100 selskapene en kvinne som administrerende direktør, er tallet nå falt til sju.
– Hovedbildet er at det er jevnt dårlig. Det mest overraskende er at barefire av 100 selskaper har kjønnsbalanse i 2016, sier Sigtona Halrynjo, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.
Det hører med til historien at ett av selskapene på lista, NSB, i neste uke går fra en kvinneandel på 0 prosent til 42 prosent i toppledelsen.
Næringsminister Monica Mæland (H) har tidligere truet med å kaste styremedlemmer hvis de ikke bryr seg om statens krav om kjønnsbalanse i offentlig eide selskaper, men NSB-sjef Geir Isaksen sier han ikke har følt noe press.
– Ved hver utnevnelse er det et førende prinsipp om at den som er best egnet, får jobben. I denne runden har de jeg synes er de beste kandidatene, takket ja, og det er med god følelse jeg kan si at disse er de beste, sier Isaksen.
SE OGSÅ
-
– Firmaer med kvinner i ledelsen er mer lønnsomme
-
Flere kvinnelige politikere gir mer likestilling
-
Følelse av fellesskap er nøkkelen til integrering
-
Ja, vi bør mase mer om likestilling i næringslivet
-
Angriper statsfeminismen fra flere kanter
-
Strid om kjønnskvotering er lønnsomt eller ei
-
Høy pris for kjønnskvoterte styrer
-
Kvoterte kvinner for profitt