Merkel og forskerne kikker spent etter resultatet, etter at forbundskansleren trykte på knappen. (Foto: IPP, Norbert Fellechner)

Angela Merkel skrudde på dunder-smultring

Et trykk på knappen, og vips! Der har du 80 millioner grader varmt hydrogenplasma. Den bisarre maskinen Wendelstein 7-X tar et nytt skritt på veien mot produksjon av ren fusjonsenergi.

Maskinen Wendelstein 7-X ser ut som en rekvisitt fra en litt skrudd sci-fi-film. Men så er den også bygd for å gjøre noe utrolig:

Å gjenskape en bit av sola her på jorda.

Ideen er å skaffe energi til oss menneskene ved å bruke samme triks som stjernene – fusjon – altså å smelte sammen atomer av hydrogen. I denne prosessen frigjøres det nemlig store mengder ren energi, nesten uten radioaktivitet.

Haken ved det hele er at du ikke får fyrt opp en fusjonsprosess før trykket er enormt og temperaturen er oppe i 100 millioner grader. Og hvordan gjør du det, uten å smelte ned hele nabolaget?

Det er her dunder-smultringen kommer inn.

Klar for hydrogen

Ved hjelp av superledende magneter holder maskinen gass svevende midt i hulrommet inni ringen, så den ikke kommer i kontakt med veggene. Så varmes gassen opp til usannsynlige temperaturer.

Siden desember i fjor har forskerne i prosjektet testet maskinen med heliumgass, for å se om de fikk temperaturene opp.

Og denne uka var det altså tid for å kjøre i gang med hydrogen – gassen man håper å en gang kunne bruke til energiproduksjon, ifølge en pressemelding fra Max Planck-instituttet

80 millioner grader

Det var Tysklands forbundskansler Angela Merkel – som for øvrig også er fysiker – som trykket på startknappen.

Resultatet var hydrogenplasma med en temperatur på 80 millioner grader, og moroa varte i et kvart sekund. Det var helt som håpet.

Som man kanskje skjønner, er ikke forskerne er altså ikke akkurat helt i mål med fusjonsenergi enda. Men de er på vei.

Fortsettelse følger ved neste korsvei.