Meditasjon er sunt

Meditasjon har en biologisk effekt på kroppen, og ser ut til å kunne stimulere immunsystemet og deler av hjernen, mener amerikanske forskere.
6.2 2003 07:00

Menneskene har drevet med meditasjon i flere tusen år, og nå prøver forskerne ved Universitetet i Wisconsin-Madison å finne ut om det virkelig har noen effekt på oss.

Åtte uker med meditasjon

41 mennesker ble delt opp i to tilfeldige grupper, hvor den ene måtte gå til ukentlige meditasjonstimer og gjøre daglige øvelser hjemme. Resten levde som vanlig, og fungerte dermed som en kontrollgruppe.

Etter åtte uker med meditasjon målte forskerne den elektriske aktiviteten i fremre del av hjernen. Da viste det seg den mediterende gruppa hadde økt aktivitet på venstresida, noe man ofte ser når mennesker føler seg positive og optimistiske. Slik aktivitet er også assosiert med redusert angst og en generell positiv følelsestilstand.

Styrket immunsystem

For å teste meditasjonens effekt på immunsystemet fikk alle 41 influensavaksine

“Ekspertise.”

etter eksperimentet. Det gjør nemlig at immunforsvaret reagerer, og lager antistoffer, og dermed kunne forskerne se om meditasjonen gjorde noen forskjell.

Det gjorde den. Både fire og åtte uker etter vaksinen hadde gruppa som mediterte et mye høyere nivå av antistoffer i blodet.

- Selv om dette bare var et forstudium, og man må forske mye mer på feltet for å si noe sikkert, er resultatet svært oppløftende, sier Dr Richard Davidson som leder prosjektet. University of Wisconsin-Madison har et av de få fagmiljøene i verden som forsker på meditasjon.

Samarbeider med Dalai Lama

Forskerne har blant annet samarbeidet med Dalai Lama, og har dermed fått en av verdens fremste utøvere av meditasjon med på laget. Lamaen på sin side var svært interessert i universitetets hjerneskanningsutstyr.

Målet med undersøkelsene er å finne ut om meditasjon virkelig kan bli et nyttig virkemiddel innen medisin, psykologi og utdanning, sier teamet. For øyeblikket gjør de undersøkelser på ei gruppe mennesker som har meditert jevnlig i over 30 år.

Men veien til viten er enda lang. Denne første undersøkelsen var bare en liten test som ikke kan gi en mer bastant konklusjon enn at det hele ser lovende ut, og definitivt er verdt videre forskning.

University of Wisconsin-Madison: UW Study Reports Sustained Changes in Brain and Immune Function After Meditation