Mindre støtte til vin i butikk

Flertallet vil ha vin i norske dagligvarebutikker. Men støtten til en mer restriktiv alkoholpolitikk er økende.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er blitt lettere å få tak i alkohol både på skjenkesteder og i butikker. Men nå er det lett nok, mener stadig flere. (Foto: Georg Mathisen)

«Økende støtte for en restriktiv alkoholpolitikk,» er overskriften når Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning) presenterer en ny rapport om nordmenns holdninger til alkoholpolitikken. Det kunne like gjerne stått: «Flertallet vil ha vin i butikk». Med andre ord: Sannheten er sammensatt.

Fremdeles mener de fleste i Norge at vin bør selges i butikk og at alkohol er for dyrt. Men det flertallet er mindre enn det har vært på flere tiår.

– Frem til årtusenskiftet var det et økende ønske om mindre restriksjoner i alkoholpolitikken. Så har det skjedd en endring, sier forskningsleder Elisabet E. Storvoll. Sammen med kollega Torleif Halkjelsvik har hun sett på endringer i oppfatningene om norsk alkoholpolitikk, senest i perioden 2005-2012.

I løpet av den perioden har andelen som vil ha vin i dagligvarebutikkene, falt fra 70 prosent til 53 prosent. Men fremdeles vil flertallet i Norge ha vin i butikk. Brennevin, derimot, skal ikke inn i butikkene, ifølge et klart flertall.

12 prosent vil ha brennevin i butikkene – det er bare halvparten av andelen sju år tidligere.

Ikke like greit å smugle

Elisabet E. Storvoll fastslår at nordmenns oppslutning om en restriktiv alkoholpolitikk har økt siden årtusenskiftet. (Foto: Sirus)

Litt over halvparten mener nå at alkohol er for dyrt, mens fire av ti synes det er greit å smugle til eget forbruk.

Elisabet E. Storvoll kan ikke si sikkert hvorfor flere vil ha en mer restriktiv alkoholpolitikk.

– Vi foreslår ulike forklaringer, og sannsynligvis må dette ses i sammenheng med flere forhold, mener hun.

– En av forklaringene handler om at politikken er blitt mer liberal. Vi har blant annet fått flere skjenkesteder og flere vinmonopolutsalg, og alkohol er mer tilgjengelig for folk flest. Da er det mindre grunn til å opponere mot den typen virkemidler. Samtidig har kjøpekraften økt mer enn prisene på alkohol, så alkohol er blitt relativt sett billigere for folk flest, sier Storvoll.

Fyll til sjenanse

Samtidig med økt tilgjengelighet har det vært et økt forbruk, som igjen gjør at flere kan ha sett alkoholrelaterte skader i omgangskretsen eller blitt sjenert av fulle folk på byen.

– Dette kan også være en forklaring på den økte oppslutningen om en restriktiv politikk, sier hun.

– Undersøkelser tyder også på at folk i større grad har kunnskap om at restriktive virkemidler, som Vinmonopolet høye priser, er effektive for å begrense skadevirkningene av alkohol i samfunnet, sier Storvoll.

Fremdeles vil flertallet ha det slik: Vin i butikkhyllene. Men det flertallet er blitt mindre. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Utviklingen er den samme i Sverige og Finland, viser undersøkelser: Alkohol er blitt lettere tilgjengelig, og samtidig vil flere ha en mer restriktiv alkoholpolitikk.

Referanser:

Elisabet E. Storvoll, Torleif Halkjelsvik, Changes in Norwegian public opinion on alcohol policy, 2005–2012, Nordic Studies on Alcohol and Drugs, doi: 10.2478/nsad-2013-0047

Gerd Vinje (red), Alkoholopinioner i Norden, Nordens Välfärdscenter, inspirasjonshefte desember 2013

Powered by Labrador CMS