Slik kan aspirin forebygge kreft

Visse smertestillende midler kan også virke kreftforebyggende. Grunnen er at det bremser forfallet i genene. Røyking speeder opp aldringen.

4.7 2014 05:00

Det har lenge vært kjent at aspirin reduserer kreftrisikoen, men forskere har hittil ikke kjent årsaken.

Risikoen for å utvikle kreft øker med alder fordi gen-materialet forfaller. Røyking og regelmessig bruk av acetylsalisylsyre påvirker kreftrisikoen - i hver sin retning.

Globoid, Aspirin, Albyl og Dispril er medisiner som inneholder acetylsalisylsyre.

Nå har sveitsiske forskere trolig funnet ut hvordan. Både acetylsalisylsyre og røyking påvirker aldringsprosessen i cellene.

Reduserer tarmkreftrisiko

Allerede i 1990-årene oppdaget forskerne at regelmessig inntak av acetylsalisylsyre over en lang periode, beskytter mot kreft. Inntak av aspirin reduserer risikoen for å utvikle tykktarmskreft med 40 prosent. Nøyaktig hvordan stoffet påvirker kreftrisikoen har imidlertid ikke vært kjent.

Sveitsiske forskere har påvist en mulig mekanisme: Regelmessig inntak av acetylsalisylsyre bremser det aldersrelaterte forfallet i det genetiske materialet. Dette er endringer som spiller en rolle i utviklingen av svulster.

Tok vevsprøver fra kvinners tarmer

Forskerne undersøkte vevsprøver fra tarmen til 546 friske kvinner over 50 år. De registrerte aldersspesifikke endringer i visse genetiske kjennetegn på DNAet.

Så sammenlignet de funnene med detaljer om kvinnenes livsstil når det gjaldt bruk av aspirin, røyking, kroppsmasseindeks og eventuell hormonbehandling.

De tydeligste effektene ble sett ved inntak av acetylsalisylsyre og hos røykere.

Bokmerker i biblioteket

- Det genetiske materialet i hver celle er lik et bibliotek som er fylt med bokmerker, forklarer professor i molekylær genetikk, Primo Schär ved Faktultet for biomedisin, Universitetet i Basel i Sveits.

Forskere undersøkte vevsprøver fra kvinners tarm. Aspirin ser ut til å bremse aldersrelatert forfall i genmaterialet, som kan føre til kreft.

Takket være disse bokmerkene vet cellene hvilke gener de skal lese, slik at de kan utføre sine spesialiserte oppgave som hud-, muskel- eller tarmvegg-celler. Men disse merkene er ustabile, de endrer seg med alderen.

Blir genomet - cellens totale mengde av genetisk materiale - drastisk endret, kan en svulst oppstå.

Forsinker forfallet

Forskerteamet i Sveits påviste at acetylsalisylsyre kan forsinke dette forfallet. Røyking på den anndre siden akselererer aldringsprosessen. Spesielt påvirket er gener som spiller en rolle i utviklingen av kreft.

Studien er publisert i Journal of the National Cancer Institute.

Men det er for tidlig å ta acetylsalisylsyre kun for å forebygge kreft uten tilråding fra legen, understreker forskerne. Det er fordi det kan gi bivirkninger som tykktarmsblødning.

I Norge har blødningsfaren medført at leger anbefaler at man primært bruker smertestillende med andre virkestoffer.

Noreen F., Röösli M., med fler: Modulation of Age- and Cancer Associated DNA Methylation Change in the Healthy Colon by Aspirin and Lifestyle. Journal of the National Cancer Institute.