Disse ulldottene er egentlig insekter

En forskning.no-leser har sendt inn denne videoen av noe som ser ut som ulldotter med ben.

10.7 2017 04:00

Men det er tydeligvis noe levende. Robin Nekstad har sendt inn videoen og spør hva disse insektene egentlig er for noe. Opptaket ble gjort i Namsos.

Vi synes det var et veldig godt spørsmål, og har stilt det videre til Tone Birkemoe, som er professor i entomologi ved NMBU. Det viste seg å være litt mystisk.

– De er utrolig søte, og de ser ut som små ulldotter. Dette er en type ull-lus, sier hun til forskning.no, etter å ha kikket litt rundt etter hva dette kan være for noe.

– Det kan enten være en bladlus, en suger, eller en skjoldlus. Det er flere av disse insektene som lever ganske likt og har noe som ligner på bomull på ryggen.

Men, det åpenbare oppfølgingsspørsmålet er: Hva i alle dager har den på ryggen?

Voks

Det ser ut som ull, men det er egentlig tynne vokstråder som dette lille dyret skiller ut fre egne kjertler. Disse vokstrådene kan ha flere forskjellige bruksområder, noen ull-lus bruker vokstrådene til å legge egg i.

– Det kan også være en form for beskyttelse fra rovdyr, foreslår Birkemoe.

– Det får jo insektet til å se ut som noe annet, og det kan være vanskelig å kjenne igjen. Samtidig er de lett å få øye på, siden de er hvite. Bladlus er gjerne grønne, og går i ett med planten.

Hva kan det være?

Etter litt betenkningstid kommer Birkemoe fram til at det kan være en Oresuger, som ligner på disse dyrene.

Det er vanskelig å se, men midt i bildet sitter det små oresugere på dette treet.
(Foto: Lars Ove Hansen/CC BY-NC-SA 4.0)

Hvis det er denne arten, er det bare ungene som har ull på ryggen, mens også moren har det hos andre arter,

Her kan du se noen bilder av både en voksen og unge oresugere.

Uansett hvor søte de er, noen av disse «ulldottene» kan også opptre som skadedyr.

Plagsomme

Noen har kanskje hatt de samme krypene på potteplantene, eller i hagen sin. De setter seg på trærne og suger saft ut av plantene.

– De er ute etter nitrogenstoffer, så resten av vannet og sukkeret fra planten går gjennom endetarmen.

Dette kalles honningdugg, og ligger som et klissete lag på planten.

– Dette gjør bladene klissete, og gir grobunn for soppvekst, sier Birkemoe.

Vokshårene kan også ha en annen funksjon når det kommer til honningduggen:

– Ulla hindrer i tillegg at dyra blir klissete av honningdugg, som de selv produserer sier Birkemoe.

Samtidig så svekker plantesaftsugingen selve planten. Hvis du har vært så uheldig å få denne eller andre lus på plantene dine, kan du spraye med en grønnsåpeblanding på plantene helt til lusa er borte. Et oppskriftsforslag finnes i denne NRK-saken.

Kan vi klappe dem?

Men, hvordan er det å klappe en ull-lus?

– De er kjempesmå, men jeg har prøvd flere ganger å kjenne på «ullen» når jeg funnet et sånt insekt på en plante, sier Birkemoe.

– Men jeg har aldri helt klart å finne ut akkurat hvordan det kjennes ut, siden de er så små.

Selv om de ser ganske rare ut, er de slett ikke uvanlige. Det finnes flere arter med denne ullen på ryggen, og du kan finne dem over hele Norge.