NTNU fikk to av fire nye Senter for fremragende utdanning.

Fire nye sentre for fremragende utdanning

To miljøer ved NTNU, ett ved Høgskolen i Lillehammer og ett ved Universitetet i Oslo har fått status som Sentre for fremragende utdanning.

2.11 2016 12:08

Sentre for fremragende utdanning (SFU) er en nasjonal prestisjeordning som belønner forskning på og utvikling av utdanning.

Og i går ble altså statusen gitt til fire nye sentre, innenfor så forskjellige kategorier som fysikk, entreprenørskap, IT og film.

  • CCSE – Center for Computing in Science Education ved University of Oslo
  • ENgage – Centre for Engaged Education through Entrepreneurship ved NTNU
  • EXcITEd – Excellent IT Education ved NTNU og Nord Universitet
  • CEFIMA - Centre of Excellence in Film and Interactive Media ved Høgskolen i Lillehammer

Disse fire var plukket ut blant 22 søknader fra 12 universiteter og høyskoler.

- I verdenstoppen

De fire sentrene kan til sammen få 240 millioner kroner årlig i en tiårsperiode, står det i en pressemelding fra NOKUT.

– Miljøene som har fått senterstatus er helt i verdenstoppen når det gjelder utdanning. De tilhører svært forskjellige fagfelt, men har til felles at de gjennom utdanning svarer på viktige utfordringer som samfunnet står ovenfor, sier NOKUT-direktør Terje Mørland.

SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010, og forvaltes nå av NOKUT. Det er nå til sammen åtte SFUer. 

Målet med ordningen er å bidra til utvikling av fremragende kvalitet i høyere utdanning. Det er også viktig å synliggjøring av at undervisning og forskning er likestilte oppgaver for universiteter og høyskoler, står det på sidene til NOKUT.

 

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Saker fra våre eiere

NTNU

Barn kan ikke skjermes mot fryktelige nyheter i mediene. Men vi kan hjelpe dem å mestre brutale nyheter. Slik gjør du det.

Norges forskningsråd

Lønningene på en arbeidsplass øker med 14-15 prosent dersom halvparten av de ansatte er organiserte.

NIBIO

Årringer fra brannskadde furutrær forteller om hvordan både klimaet og menneskene har påvirket skogbranner helt fra Svartedauden og frem til i dag.

Saker fra våre eiere

Universitetet i Stavanger

Et godt forhold mellom lærere og elever er viktig for å forhindre mobbing. Men gode venner er enda viktigere.

Høgskolen i Oslo og Akershus

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Høgskolen i Oslo og Akershus
Podcast:

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

En tanke er en tanke. Den gjenspeiler ikke virkeligheten. Å lære seg å gruble mindre, har stor effekt for pasienter med depressive symptomer, viser ny forskning

Forskeren forteller:

Det som lever inne i tarmen din kan påvirke alt fra fedme og irritabel tarmsyndrom til kronisk utmattelse.

Internasjonalt orienterte institutter kommer svært godt ut, mens de regionale publiserer minst vitenskapelig. Det viser en evaluering av de 22 samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttene i Norge.

Podcast:

Er det arv eller miljø som former hvem vi er som mennesker? For å finne ut det, ser forskerne på tvillinger.