Forskere tror effekten som har laget dette mønsteret ligner litt på det som skjer inne i en lavalampe. (Foto: NASA/JHUAPL/SwRI)

Hva kan dette merkelige mønsteret på Pluto skyldes?

Forskere tror de har funnet en mulig forklaring på mystiske fenomener på dvergplaneten.

I fjor sommer oppdaget sonden New Horizon noen merkelige, store og mangekantete mønstre på en is-slette på dvergplaneten Pluto. Den gang var forskerne i tvil om hva dette var, men nå har de kommet opp med en mulig forklaring på den mystiske oppdagelsen.

Det skriver sciencemag.org.

Forskerne mener at det kan være kolossale masser av is og at disse ismassene tar opp varme fra grunnen under seg, og derfor beveger seg på en bestemt måte som skaper de rare mønstrene.

Bevegelsen kan sammenlignes litt med hva som skjer inne i lavalampene som sist var populære en gang på 1990-tallet.

Forskerne laget en datasimulering av den isbrelignende bevegelsen i hver av massene. Simuleringen peker mot at isen beveger seg horisontalt med få centimenter hvert år, utover fra midten av hver femkantede is-celle, og ned langs kantene.

Ifølge forskerne er det nok til at hver av cellene i mønstret vil være helt fornyet om lag hvert 500 000. år. Dette bidrar til å forklare hvorfor det nesten ikke er noen krater på overflaten.

«Nyere» is er nemlig ofte blankere enn en gammel overflate som ikke beveger seg.

Studien er publisert i Nature.