Hvorfor dro de ut i viking? Det håper forskerne nå å finne flere svar på. (Illustrasjon til Olav den helliges saga fra Snorres kongesagaer/Wikimedia Commons.)

De første vikingtoktene kan ha vært jakt på slaver og kvinner

Vikingtoktene begynte ikke med plyndringen av Lindisfarne, men tidligere, mener forsker.

23.4 2016 04:00

8. juni i år 793 angrep en flokk fremmede krigere et kristent kloster på øya Lindisfarne ved den engelske østkysten.

De ødela klosteret, drepte munkene og stakk av med så mange skatter som skipene deres kunne bære.

Historikerne har lenge trodd at nettopp dette angrepet var starten på vikingenes plyndringstokter, men arkeolog Neil Price ved Uppsala Universitet i Sverige har en mistanke om at de begynte mye tidligere.

Det skriver ScienceMag.org.

Price og kollegene hans har nettopp fått tildelt seks millioner dollar – eller nesten 50 millioner norske kroner – til prosjektet der de vil finne ut hva var som fikk vikingene til å dra ut i verden.

– De sosiale mekanismene foregår lenge før (Lindisfarne, red.), sa han på det årlige møtet ved Society of American Archaeology.

Få kilometer fra kontoret til Price i Uppsala møttes vikingledere og krigere hver vår for å planlegge plyndringstokter til fjerne land.

Nå skal Price og kollegene hans forske på hvilke økonomiske og sosiale krefter som satte i gang vikingtiden.

I stedet for å lete etter nye funn vil forskergruppen i snarere undersøke gamle funn med mer moderne metoder, som for eksempel isotopanalyser.

– Prosjektet til Price går til kjernen av det som alle vikingforskere spør seg: Hvorfor var det nettopp vikingene som dro ut? Det sier Jan Bill som er arkeolog på Kulturhistorisk Museum ved Universitetet i Oslo, til ScienceMag.

– Bare det å systematisere eldre utgravinger og publisere dem skikkelig vil fortelle oss mye om bakgrunnen for vikingtiden, sier arkeolog ved Oxford University, Marek Jankowjak, til ScienceMag. Han er ikke med på prosjektet.

Blant annet har forskere mellom 2008 og 2012 oppdaget to begravde vikingskip på den estiske øya Saaremaa i Østersjøen, 250 kilometer fra den svenske kysten. En karbon 14-datering at viste skipene var nesten hundre år eldre enn tidspunktet for plyndringen på Lindisfarne.

I skipene fant arkeologer både soldater og kvinner, og ifølge Price kan de første vikingtoktene ha begynt fordi det oppsto et behov for slaver.