Jorden har rotert samme retning siden den «ble født» for 4,5 milliarder år siden. Men hva ville det skje hvis den plutselig valgte å rotere motsatt vei? (Illustrasjonsbilde: rangizzz/Shutterstock/NTB scanpix.)

Spør en forsker: Hva ville skjedd hvis jorden roterte i motsatt retning?

Jorden roterer hele tiden rundt seg selv. Men hva ville skje hvis den begynte å rotere den andre veien?

Planetene og solens rotasjon begynte da Solsystemet ble skapt i en form for støvsky som kollapset. Skyen hadde den en langsom rotasjon, og den har fortsatt siden det ikke er motstand i rommet.

Selv om planetene har forskjellige rotasjonshastigheter og helning, roterer de alle sammen. Venus roterer motsatt vei av de andre planetene.

Jordens rotasjonsretning matcher solens retning.

Kilde: Klaus Galsgaard og Christoffer Karoff

Alle planetene i solsystemet roterer rundt seg selv og rundt solen. Men hva ville skje hvis den rotasjonen endret seg? Ville det gjøre en forskjell for livet på jorden?

Det har Pernille Broberg fundert over.

«Jeg kom til å tenke på om det ville være noen konsekvenser hvis jorden roterte den andre veien. Har rotasjonsretningen noen innflytelse på jorden og livet som er?» skriver Pernille.

Solen ville stå opp i vest

Vi tar en prat med førsteamanuensis Klaus Galsgaard, som forsker på astrofysikk og planetforskning ved Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet. Han forklarer at jordens rotasjon begynte den gangen solsystemet ble skapt og at det er vanskelig å endre på.

Han mener at retningen er avgjørende for livet på jorden.

– Solen ville stått opp i vest og gått ned i øst, og værfenomenene ville bli drevet i motsatt retning, sier Galsgaard.

Det bekrefter meteorolog og forskningsleder ved Dansk meteorologisk institut, Bent Hansen Sass.

– Vinden på den nordlige halvkulen blåser «mot klokken» rundt et lavtrykk og «med klokken» rundt et høytrykk. Dette ville blitt motsatt hvis jorden roterte i motsatt retning, forklarer Sass.

– Så sant jorden roterer med samme fart, har det ingen innflytelse på døgnet og slike ting, sier Klaus Galsgaard.

Den mest stabile retningen

Førsteamanuensis Christoffer Karoff fra Aarhus Universitet er enig i at jorden ville fungere på stort sett samme måte. Han forteller at jorda, månen og sola fant sin egen lille symbiose for milliarder av år siden. Og derfor er det den mest logiske retningen jorden roterer – nemlig samme vei, som solen.

– Det er tilfeldig at jorden har fått den rotasjonen den har. Men det stabile systemet jorden befinner seg i med sola og månen, ville være mer ustabilt hvis planeten vår roterte den andre veien, for nå har jorden, solen og månen funnet et likevektspunkt.

– Å finne et likevektspunkt er som å spille minigolf og velge mellom å skyte ballen opp en bakke eller ned i en dal. Det er mulig å få ballen til å ligge på toppen av bakken, men det er lettere å skyte den ned i dalen, sier Karoff, som arbeider ved institutt for fysikk og astronomi og institutt for geoscience ved Aarhus Universitet.

Hvis jordens bane rundt solen gikk motsatt veien, ville det bety et mindre stabilt kretsløp, forteller Karoff. Det kunne kanskje innebære at planeten over tid ville miste energi og komme ut av banen, slik at den langsomt ville komme nærmere solen.

Å skifte retning blir fatalt

En ting er om det var motsatt rotasjon fra starten av. Men hva om jorden plutselig skiftet retning?

Christoffer Karoff mener at jorden ville prøve å finne en ny balanse med sol og måne. Dermed ville det ikke gjøre den store forskjellen.

Overgangsfasen kunne imidlertid bli nokså problematisk.

– I overgangsfasen, uten rotasjon, ville jorden miste magnetfeltet. Det beskytter oss mot stråling fra solen og galaksen. Jordens magnetfelt skyldes rotasjon inne i jordens kjerne, med vekselvirkninger mellom en fast og en flytende kjerne.

– Stopper den rotasjonen, vil livet på jorden dø i løpet av få måneder, sier Karoff.

Det er imidlertid ikke noen grunn til å frykte et slik scenario – for hvis først jorden skifter retning vil vi nok ikke overleve uansett.

– Det må jo være en årsak til at jorden skulle begynne å rotere den andre veien, og det skal virkelig store krefter til. Det må være et sammenstøt med et veldig stort himmellegeme. Dette ville være katastrofalt for livet på jorda, sier Galsgaard.

Jorden skifter fart

Jordas rotasjon blir faktisk litt langsommere for hver dag, slik at lengden på et døgn endrer seg.

– Om mange, mange, mange år har rotasjonshastigheten falt så mye at et døgn vil ha 48 timer.

– Jeg vet ikke hvor lang tid det går, men det er ikke noe du og jeg skal være bekymret for. For den oppbremsingen som skjer, er så langsom at vi ikke vil merke den i vår levetid, sier Galsgaard.