LIGO, hvor gravitasjonsbølger kanskje har blitt oppdaget.

Rykter om bølger som forskyver tid og rom

Hver gang gravitasjonsbølger kanskje har dukket opp, går internett bananas.

13.1 2016 14:11

Denne gangen startet det med en tweet. Fysikeren Lawrence Krauss slapp katta ut av sekken, og meldingen hans har blitt plukket opp av mange medier.

Han har tidligere spekulert i om et av de største vitenskapelige gjennombruddene i 2016 vil bli oppdagelsen av gravitasjonsbølger. På mandag tvitret han at ryktene var bekreftet, og LIGO-laboratoriet i California kanskje har funnet gravitasjonsbølger.

Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) har nylig blitt oppgradert, og har nå startet jakten etter de unnvikende gravitasjonsbølgene.

Hva er en gravitasjonsbølge?

Gravitasjonsbølger eksisterer ifølge Einsteins relativitetsteori. Forskere har lett i hundre år for å finne disse bølgene, men det har aldri dukket opp en endelig bekreftelse.

Slik ser forskere for seg at gravitasjonsbølger fungerer.

Ideen er at store, massive objekter i rommet, som store stjerner eller galakser, bøyer og strekker tyngdefelt. Dette sender ut bølger i tyngdefeltene, omtrent på samme måte som når du slipper en stein i vannet.

Men bølgene er tydeligvis veldig vanskelige å oppdage. Forskerne satser på å finne bølger som har blitt til på grunn av ekstremt massive objekter, som for eksempel binære stjerner, hvor to massive objekter går i bane rundt hverandre. Et av objektene er kanskje en pulsar eller et sort hull.

LIGO prøver å finne bølgene ved hjelp av interferometri. Det betyr at laserlys blir sendt ned to like lange rør i forskjellige retninger, og svingningene i lyset blir målt.

Hvis det kommer en gravitasjonsbølge, vil tid og rom endre seg på en veldig liten skala. Rørene vil bli lengre eller kortere, og forskerne kan plukke opp forskjeller mellom de to laserstrålene som egentlig ikke burde vært der.

Her kan du se en grafikk av hvordan systemet fungerer

– Ikke noe å vise fram

LIGO sier på sine nettsider at de begynte jakten igjen i september i 2015, men de nevner ikke ukas nye rykter.

– Vi samler fortsatt inn data og det tar tid for oss å analysere informasjonen, og vi har ikke noen resultater som vi kan vise fram enda, sier Gabriela Gonzalez til The Guardian. Hun er fysikkprofessor og talsperson ved LIGO-eksperimentet.

Nå blir det spennende å se hva LIGO kommer til å publisere i løpet av 2016. Hvis det er noe i ryktene, vil det være en kjempesak i fysikkverden. Forskerne som faktisk beviser gravitasjonsbølger har kanskje en nobelpris i lommen.

LIGO har fått enormt mye oppmerksomhet, men de har ikke satt ut ryktet selv, så vidt vi vet.

Gikk ikke bra forrige gang

For to år siden var det også mye snakk om gravitasjonsbølger. Da gikk en gruppe astronomer ut med nyheten om at de kanskje hadde funnet gravitasjonsbølger fra det tidlige universet. Dataene kom fra BICEP2-teleskopet på Sørpolen og Planck-satellitten.

Dette ble en kjempesak, og nobelpris-spekulasjonene begynte nesten rett etterpå.

Men det gikk ikke så lang tid før hele greia ble avkreftet. Det viste seg at det var en målefeil, og kosmisk støv hadde forstyrret signalene.

Nå får vi se om LIGO-ryktet går samme veien, eller om det faktisk kommer noen kjempenyheter fra den kanten.

Dersom en ansatt får en bonus ut ifra flaks og ikke ferdigheter, er det urettferdig, mener nordmenn. Amerikanerne synes det er helt greit.

Appen skal gi helsepersonell rask tilgang på oppdaterte retningslinjer for behandling.

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Lysets hastighet er grunnleggende for universet vårt. Men hvordan kan lyset gå like fort overalt og hva betyr det?

Energi fra trær og planter skal på sikt erstatte oljen. Men å hente ut godsakene fra gran og furu er en omstendelig prosess. Nå finner forskere svar hos brunråtesoppen.