Den grønnblå massen er enorm bestand av planktonarten coccolithophorer i Barentshavet. (Foto: NASA Earth Observatory/Wikimedia commons.)

Uventet planktonvekst i Atlanterhavet

– Dette viser hvor lite vi vet om hvordan komplekse økosystem fungerer, sier forsker.

De bitte små planteplanktonene coccolithophores, ser ut til å stortrives for øyeblikket. Sakte, men sikkert har store mengder av denne sorten plankton vokst fram i løpet av de siste 45 årene.

Det hadde egentlig ikke forskerne forventet.

– Det er noe rart som skjer her, og det skjer mye raskere enn vi trodde det skulle, sier Anand Gnanadesikan i en pressemelding. Han har forsket på veksten av planktonbestanden.

Surt hav skulle hatt effekt

I en studie nylig publisert i tidsskriftet Science Express har Gnanadesikan gått gjennom og analysert en nesten 50 år lang innsamling av informasjon om planktonbestander. Prøvene er hentet fra Nord-Atlanteren.

Hovedårsaken til forskerens forvirring er hvordan denne planten kan trives i et hav som er i ferd med å bli surere. Den lave pH-verdien har gjort et av næringsstoffene planten er avhengig av til en mangelvare. Så hvorfor øker bestanden?

Forskeren tror planktonet i stedet forsyner seg grovt av den økte mengden med CO2 i området. Kombinert med høyere temperaturer har planten det som plommen i egget.

En annen studie, nylig publisert i tidsskriftet Ecology Letters, viste hvordan plankton raskt greide å tilpasse seg varmere vann. I et forsøk hvor forskere utsatte plankton for varmere vann enn det var vant til, greide plantene å utvikle en toleranse i løpet av 45 dager.

– Dette gir oss et eksempel på hvordan bestander i havet takler de økende mengdene med CO2, sier dr. William Balch i samme pressemelding. Han er medforfatter av Gnanadesikans studie.

Han tror dette er informasjon som er viktig å ta med seg til det kommende klimatoppmøtet i Paris

Hurtige endringer

Den økte bestanden kan bety gode nyheter for de dyrene i havet som foretrekker plankton på middagstallerkenen.

Men Gnanadesikan er bekymret. Når én bestand øker, vil andre bestander minke. Forskeren så blant annet hvordan bestanden av algegruppen kisealger, hadde blitt mindre i løpet av samme periode.

– Funnet vårt viser muligheten for hurtig endring i økosystemer. Det kan tyde på at dagens modeller som skal vise hvordan slike systemer vil tåle klimaendringer, kan være for konservative, sier han.

Padfield, D. (et al.) Rapid evolution of metabolic traits explains thermal adaptation in phytoplankton. Ecology Letters (2015)