Forskerne kikket etter søppel mens de var på tokt i Framstredet med forskningsskipet Polarstern.

Fant plastposer i Framstredet

Søppelet vårt er over alt. Selv i isvannet i Arktis.

26.10 2015 05:00

Det er ikke noe nytt at søppel, og særlig plastikk, har spredd seg rundt til nær sagt alle miljøer på kloden.

En rapport fra 2015 forteller for eksempel om funn av små plastbiter i prøver fra både vann, strender og havbunn – også i avsidesliggende strøk. Det er dessuten funnet plast i nesten alle prøver fra magen til polarfuglen havhest.

Men i virkeligheten vet vi lite om omfanget av denne plastforsøplingen. Anslagene er ofte vage, eller ikke basert på forskning i det hele tatt.

I dette perspektivet kan kanskje undersøkelsene til Melanie Bergmann og kollegaene fra Alfred Wegener-instituttet i Tyskland være interessante.

31 biter med søppel

Forskerne har rett og slett holdt utkikk etter synlig søppel i vannet, under et forskningstokt i Framstredet, havområdet mellom Grønland og Svalbard.

Resultatet er 31 biter med søppel, oppdaget fra brua på skipet eller fra helikopter. Det virker kanskje ikke så sensasjonelt. Funnet er da også presentert i det ikke veldig kjente åpne forskningstidsskriftet Polar Biology.

Forskerne mener likevel det er grunn til å ta de flytende plastposene og det andre observerte søplet alvorlig.

Toppen av isfjellet

Bitene som ble oppdaget var relativt store – over 20 centimeter tvers over – de måtte jo tross alt kunne ses fra helikopter eller 18 meter oppe fra brua på båten. Kanskje var det mange flere småbiter som forskerne ikke så.

Antagelig er dette bare toppen av det berømmelige isfjellet, antyder Bergmann og co.

Dessuten er jo dette svært avsidesliggende områder som man skulle tro var rene, skriver forskerne.

Havområdene hvor forskerne lette etter søppel er likevel ikke av de aller minst trafikkerte. De ligger ganske nært kysten av Svalbard. Informasjon fra Norsk Romsenter viser at det er del ferdsel både av fiskebåter og andre fartøy her.

Skipstrafikk i Arktis fra september 2010 til september 2012, sett av AISSat-1.

M. Bergmann, N. Sandhop, I. Schewe, D. D’Hert, Observations of floating anthropogenic litter in the Barents Sea and Fram Strait, Arctic, Polar Biology, oktober 2015, DOI 10.1007/s00300-015-1795-8.