– Vi fant ut at når vi tar med klima i beregningene, kan biologisk mangfold under jorden være like viktig som biologisk mangfold over jorden, forteller en av forskerne bak den nye studien. (Illustrasjonsfoto: Microstock)

Underjordisk dyreverden er viktig for livet over jorden

Ny studie viser at bakterier, mark og biller som lever under jorden, spiller en viktig rolle for både klima og planteliv – over jorden.

De er ofte verken synlige eller spesielt søte. Men en ny studie viser at bakterier, mark, biller og andre organismer som lever under jorden, spiller en viktig rolle for livet over jorden.

Faktisk er betydningen for økosystemet like viktig som det biologiske mangfoldet over jorden, konkluderer studien.

– Folk har innsett at biologisk mangfold er viktig, men mange vet ikke hvor viktig det underjordiske mangfoldet er. Vi må vende oppmerksomheten mot disse underjordiske organismene hvis vi skal forstå de økosystemene vi er avhengige av, sier førsteamanuensis Aimée Classen fra Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet, som er en av forskerne bak studien.

Får plantene til å gro

Forskerne har undersøkt 60 gressområder i Kina og sett på hvor mange mikroorganismer de kunne finne under jorden. Deretter har de sett på en rekke funksjoner i naturen som antallet underjordiske arter kan ha betydning for.

Det kan være oppbevaring av karbon eller å fôre plantene med næringsstoffer. I mange tidligere studier har man, ifølge Aimée Classen, bare fokusert på en enkelt av de funksjonene: For eksempel hvor mye plantemateriale som gror i et område.

– Økosystemer kan ha mange funksjoner, og alle er viktige. De lagrer karbon i jorden, noe som har enorm betydning for klimaet, men de frigir og holder også på næringsstoffer, sier Classen.

Hun forklarer at det er mange ting som har betydning for hvor godt økosystemet fungerer: for eksempel nedbør, jordtype eller planteliv. Resultatene viser at 32 prosent av variasjonen i økosystemets funksjoner kan forklares med hvor stor artsrikdommen er under jorden.

– Når vi tar med klimaet i beregningene, kan biologisk mangfold under jorden være like viktig som over jorden, når vi skal forutsi mange viktige funksjoner i økosystemet, forklarer Classen.

Det meste av verdens biologisk mangfold lever under jorden, forteller Aimée Classen. (Illustrasjonsfoto: Microstock)

Den nye studien er publisert i Nature Communications.

Kollega: Ikke helt sikkert

Rasmus Ejrnæs, som er seniorforsker ved Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet, synes også det er interessant at forskerne ser på levende organismer under bakken, siden de normalt ikke har særlig mye fokus.

– Det er sjelden man har undersøkt så mange ting i en studie. Datasettet er derfor veldig verdifullt, sier han.

Han påpeker likevel at studien ikke nødvendigvis viser hva som er årsak og hva som er virkning:

– Studien viser en sammenheng mellom biologisk mangfold og økosystemets funksjoner. Det er imidlertid ikke det samme som kausalitet. Det er også mulig at noen få arter forårsaker den positive effekten, som deretter fører til biologisk mangfold. Det er snakk om veldig komplekse sammenhenger, forklarer Ejrnæs.

Aimée Classen mener at resultatene likevel kan brukes i beregninger som handler om jordens økosystem:

– Hvis vi tar biologisk mangfold i jorden med i de modellene vi bruker, får vi bedre spådommer om hvordan økosystemer reagerer på for eksempel klimaendringer, sier Classen.

Xin Jing m.fl.: The links between ecosystem multifunctionality and above- and belowground biodiversity are mediated by climate. Nature Communications, 2015. DOI: 10.1038/NCOMMS9159.