Her kolliderte jorden med en asteroide

Australske forskere har funnet et 400 kilometer stort krater etter at en asteroide rammet jorden for minst 300 millioner år siden.

29.3 2015 05:02

Den massive asteroiden delte seg i to like før den traff bakken. Nå er krateret etter kollisjonen funnet.

Australias laveste punkt

Et forskerteam ledet av Andrew Glikson fra Australian National University har avdekket gigantkrateret i Warburton-bassenget nordøst i staten South Australia. Det er i området der Australias største innsjø og laveste punkt også ligger: Lake Eyre, 16 meter under havets nivå.

– Hver av de to delene av asteroiden må ha vært over ti kilometer i diameter. Nedslaget betød teppefall for mange arter som levde på planeten den gangen det skjedde, sier Glikson til Sci-News.

– Store nedslag som dette kan ha spilt en langt mer betydningsfull rolle i jordens utvikling enn tidligere antatt, sier Glikson.

Det er ikke klart når katastrofen skjedde. Steinene rundt er 300 til 600 millioner år gamle.

A.Y. Glikson mfl.: Geophysical anomalies and quartz deformation of the Warburton West structure, central Australia,Tectonophysics mars 2015, doi: 10.1016/j.tecto.2014.12.010 Sammendrag