EU finansierer storstilt forskningsprosjekt innen såkalt molekylær identifisering av planter, ledet av NHM-forsker Hugo de Boer. (Foto: Karsten Sund / NHM)

Naturhistorisk museum får 40 millioner til plantetesting

Forskningsprosjektet Plant.ID, ledet av førsteamanuensis Hugo de Boer ved Naturhistorisk museum (NHM), bevilges 40 millioner kroner fra EU. Prosjektet skal over de neste fire årene utvikle ekspertise som blir sentral for ivaretakelsen av planteressurser i framtiden.

Planter utgjør en av våre viktigste biologiske ressurser og danner grunnlag for blant annet mat, medisiner og bygningsmateriale.

Kravene til kjapp og sikker bestemmelse av planter er store i en tid hvor flere arter står i fare for å dø ut samtidig som ekspertisen innen identifisering er på vei ned.

Revolusjonerende fremskritt innen DNA-sekvensering gjør det nå mulig å presist identifisere planter molekylært med metoder som var teknisk umulig for bare ti år siden. Ved å utnytte potensialet som ligger i disse teknikkene, ønsker forskerne å utvikle kompetanse for å takle utfordringer knyttet til planter i det moderne samfunn.