En notis fra UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Odd Erik Garcia, Martin Rypdal og Nigel Gilles Yoccoz er ledere for UiTs nye satsningssenter, DYNAMO.

Skal lede felles senter for klimaforskning

Det er fortsatt tomt, og akustikken klinger hult i gangene i fjerde etasje på Forskningsparken i Tromsø, hvor UiTs nye satsningssenter, UiT Aurora Centre for Nonlinear Dynamics and Complex Systems Modelling – litt enklere forkortet DYNAMO, har lokaler.

Men om ikke lenge forventes rundt tretti forskere å fylle opp senteret – derav ni nyansatte. Kontorer og møterom vil surre av stemmene til noen av Norges klokeste hoder, som prøver å finne løsninger til intet mindre enn de største utfordringene verden står ovenfor, også kalt klimakrisa.

Senteret ledes av Odd Erik Garcia, professor ved Institutt for fysikk og teknologi. Sammen med seg har han sine to partnere og fagledere, Martin Rypdal, professor ved Institutt for matematikk og statistikk, og Nigel Gilles Yoccoz, professor i statistisk økologi ved Institutt for arktisk og marin biologi.

Snakker samme språk

Idéen om et felles senter har de jobbet med i flere år. De er professorer innen ganske forskjellige realfag, men mener mye knytter dem sammen.

– Vi jobber med økosystemer, klimaendringer og bærekraftig energi, og disse områdene henger sammen. Vi kan lære av hverandre, og hjelpe hverandre til å finne sammenhenger, sier Nigel G. Yoccoz.

– Vi jobber innen forskjellige felt, men vi snakker samme språk – det matematiske språket, forklarer senterleder Garcia.

I matematiske og statistiske modeller har de et felles verktøy. I komplekse, såkalt ikke-lineære systemer og store modeller som kan simulere klima, har de mulighet til å forstå og forutse klimaendringer og dets konsekvenser.

Les mer om satsingen på hjemmesidene til UiT Norges arktiske universitet