Hva er den beste måten å behandle kronisk søvnløshet?

Den beste metoden for å behandle søvnløshet

En amerikansk forskergruppe har oppsummert hva de ser er den beste behandlingen. Norsk søvnforsker støtter konklusjonene deres.

30.10 2017 05:00

Søvnproblemer er svært utbredt i vår del av verden, og insomni, eller søvnløshet, er en av de vanligste søvnlidelsene. Dette kan være trøbbel med å få sove gjennom natten, våkne for tidlig eller ikke å klare å sovne.

Men hva er den beste måten å behandle insomni på? En amerikansk forskergruppe har laget en liste over de mest effektive tiltakene.

– Dette er basert på kunnskap som er veldokumentert og har vært kjent i lang tid, sier Håvard Kallestad til forskning.no. Han er forsker ved Institutt for psykisk helse på NTNU.

Terapi

Kognitiv atferdsterapi er det forskerne framhever som det aller beste behandlingsalternativet for folk som lider av kroniske søvnvansker. De definerer dette som søvnvansker som varer i lengre enn tre måneder, men de anbefaler uansett denne terapien som førstevalget.

– Kognitiv atferdsterapi mot insomni går ut på å endre vaner som er knyttet til søvn, sier Kallestad.

Dette kan for eksempel være å endre forholdet mellom å være i senga, og det i sove i senga. Det kan bety at du bør bruke kortere tid i senga når du ikke sover, ikke legge deg før du er skikkelig trøtt, og stå opp til samme tid hver dag, uavhengig av hvor lenge du har sovet.

– Dette er i bunn og grunn de samme anbefalingene som har blitt gitt i de siste ti årene, sier Kallestad.

Han forteller at mange forskjellige studier rundt omkring i verden har bekreftet at dette er svært effektivt.

Ifølge helsenorge.no, får så mange som 80 prosent av pasientene som går gjennom en slik behandling, forbedret søvn.

Medisiner

Forskjellige typer sovemedisiner, som for eksempel benzodiazepiner, anbefales bare til folk som lider av mer akutte søvnvansker.

Noen av disse medisinene blir ikke anbefalt å bruke daglig i mer enn to uker, ifølge norsk helseinformatikk.

Det er mange andre typer medisiner som blir nevnt i artikkelen, som er publisert i tdisskriftet JAMA, og hvordan forskerne anbefaler at de brukes.

De mener uansett at det kun bør brukes i korte perioder, og i samarbeid med pasienten.

Norsk studie

Akkurat nå pågår det en norsk studie som Kallestad jobber med.

Den går ut på å teste et nettbasert, helt automatisk behandlingsopplegg som bruker metoder fra kognitv atferdssterapi for å behandle insomni via internett. Du kan lese mer om prosjektet her.

Referanser:

Buysse mfl: Clinical Management of Insomnia Disorder. JAMA, oktober 2017. DOI: 10.1001/jama.2017.15683.

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse