- Forskergleden må vekkes tidlig

Ekte forskere og spennende eksperimenter er to av ingrediensene i Forskerfabrikken. Men det er barna som står i sentrum. Forskere får den viktigste inspirasjonen før de er 10 år gamle, sier initiativtager Hanne S. Finstad. Nå håper hun å skaffe prosjektet egne lokaler i Ekebergrestauranten.

Selv ble hun med faren på laben da hun var åtte år gammel. Han drev med geologi.

- Jeg fikk se på de første steinprøvene fra månen, og på spyttet mitt i mikroskop. Det gjorde uslettelig inntrykk, forteller hun. Nå er Finstad selv dr. filos., med fokus på biokjemi og bioteknologi. Hun har jobba med forskningsformidling i flere år, blant annet med Nysgjerrigper for Forskningsrådet. I år leder hun juryen for Nysgjerrigperprisen.

Møte med engasjement

Prosjektet med Forskerfabrikken har vakt større interesse enn hun hadde regna med.

- Det står flere barn i kø for å få være med. Jeg har også snakka med foreldre som blir litt misunnelige fordi de ikke får være med selv, sier Finstad, og ser for seg temakvelder for hele familien, med venner og bekjente. Men i første omgang handler det om barna.

- Det pågår så utrolig mye spennende forskning bare her i Oslo-området. Jeg har sett hvor sterkt inntrykk det gjør på barn å møte slike forskere, og jeg vil skape slike møter, sier hun. Instruktørene skal være på minimum hovedfagsnivå, og barna skal få gjøre eksperimenter med skikkelig utstyr. Finstad mener de har en naturlig forskerglede som må vannes og pleies for ikke å dø ut.

- Helst bør man begynne med 7-åringene, sier hun, og har som lengre målsetting å også utvikle et tilbud for 1.-4.-klassinger. Hun tror ikke det vil være så vanskelig å starte opp andre steder enn i Oslo. Erfaringen fra pilotprosjektet er at foreldrene gjerne betaler litt for at barna skal få være med.

Sertifiserte laboratorier

Finstad ser for seg å organisere Forskerfabrikken som en stiftelse.
- Så kan alle som vil at barn skal bli interessert i forskning bli med på prosjektet, sier hun. Det første kurset har gitt mersmak på å utvikle Forskerfabrikken videre, så et nytt kurs holdes fra april til mai, og et påbyggingskurs skal i gang til høsten

- Jeg kan også tenke meg temaarrangementer hvor forskere viser hva de jobber med. For eksempel planlegger jeg en fossiltur denne våren, sier forskningsformidleren. Hun ønsker seg mange samarbeidspartnere, og jobber med å få eget lokale i den velkjente funkisperla Ekebergrestauranten.

- Og laboratoriene som skal ta imot de nysgjerrige barna vil vi først gjøre forskerfabrikksertifiserte, forklarer hun med smil i stemmen.

Donald som inspirasjon

Finstad har skrevet en bok for barn hvor hun har snakka med forskere om hvorfor de ble nettopp forskere. Den kommer til høsten, og forfatteren forteller at åtte av ti forskere hun har snakka med fikk sin inspirasjon før de var 10-12 år - noen allerede når de var seks.

- Det er noe å tenke på når man vurderer rekruttering til forskning. Man skal ikke begynne i videregående. Det er for seint, sier Finstad, og forteller om en av forskerne hun intervjua.

- Som barn leste han hvordan Donald dro på eventyr til vulkaner. Da han som seksåring oppdaga at han selv bodde like ved restene av en vulkan, nemlig Kolsåstoppen, var han helfrelst. Etter det plukket han masse stein - og ble geolog.