Nytt system fjerner TV-reklame

Lei av TV-reklame? Forskere fra Høgskolen i Oslo og Taiwan har utviklet et system som kan fjerne reklame automatisk ved opptak av TV-sendinger.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Høres det fristende ut med en DVD-spiller som tar opp favorittfilmen, men hopper over alle reklamepausene?

Det er én av mulighetene med metoden som nå er utviklet av professor Frode Eika Sandnes på ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Oslo, i samarbeid med professor Yo-Ping Huang fra Tatung University i Taiwan.

Tatung University samarbeider nært med Tatung Company som blant annet produserer TV-apparater og annen forbrukerelektronikk.

Laget for annonsører

- Hensikten med systemet var opprinnelig ikke å vaske bort irriterende TV-reklame ved opptak, men å identifisere reklame, sier Sandnes. - Slik skulle det blir lettere for annonsører å kontrollere at reklamene deres blir sendt i henhold til avtalene de har med TV-kanalene.

Dette er mulig fordi systemet kan følge med på TV-sendinger i sanntid og kan sjekke at reklamen faktisk blir sendt, og at disse blir sendt på ønsket tidspunkt.

- Etter at vi har funnet reklamen, kan vi nemlig sammenlikne bildene med reklame lagret i en database ved å bruke en lur algoritme, eller formel om man vil. Dermed vet vi også hvilken reklame som vises og ikke bare at det vises reklame, forklarer Sandnes.

Metoden kan også lette arbeidet med arkivering og søk i tidligere sendte programmer ved at starten og slutten på alle reklamepauser i TV-sendinger markeres elektronisk i opptaket.

På jakt etter teksten

"Skjermbilde fra TV-program."

Identifisering av TV-reklame er noe flere forskere har kikket på før.

Teknikker som er benyttet er blant annet å se på forskjeller i lydnivå mellom reklame og programinnhold, og å identifisere når skjermen på TVen går i svart et kort øyeblikk før og etter reklamen. Denne siste metoden kan imidlertid bare brukes i enkelte land som Irland og Tyskland.

"Først rasteres skjermbildet."

Metoden til Huang og Sandnes hviler på antakelsen om at vanlige TV-programmer er tekstet og at reklameinnslag ikke er tekstet. Systemet leter derfor etter tekststripen på skjermen og klassifiserer de delene av sendingen som er tekstet som sending, og delene uten teksting som reklame.

"Deretter kan man ved hjelp av metoden identifisere TV-selskapets logo oppe til høyre og teksten."

Når så denne operasjonen er gjort, tas det også hensyn til endring av farger og lys, og hvor mye bevegelse det er i bildet. Tankegangen er at det er hyppigere farge- og lysendringer og mer bevegelse i reklame enn i selve programmene.

En evaluering av systemet er nylig publisert i aprilutgaven av det prestisjetunge tidsskriftet IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Part B.

Finner mye, men ikke alt

"Til sist kan teksten skilles fra logoen på grunnlag av at teksten endres mye oftere enn logoen."

- Det høres kanskje enkelt ut men det er mye å tenke på. Vi bruker kunstig intelligens til å vurdere de tvetydige tilfellene. For eksempel, det kan være scener i en film uten tale, og dermed ingen teksting. Videre kan teksting brukes som en effekt i reklame, sier Sandnes.

Ved tester utført på ti ulike TV-programmer på Taiwan skilte metoden reklame fra program slik det skulle i drøyt 92 prosent av tilfellene.

Der systemet bommer og klassifiserer reklame som programinnhold eller omvendt, er det til slutt mulig for brukeren å manuelt flytte markørene som angir start og slutt på reklamepausene. Det gjøres i et enkelt grafisk brukergrensesnitt på en datamaskin.

Mulig i Norge?

- Vi har foreløpig kun testet dette på taiwanske TV-sendinger, men dette burde også fungere bra på norske TV-sendinger der programmene er tekstet. På den annen side er det mye hyppigere reklamepauser i Taiwan og disse kommer ofte på mer tilfeldige tidspunkt enn i Norge, sier Huang.

Eksempelvis anslår TVNorge at om lag 80 prosent av deres sendinger er tekstet (eksklusive chat-programmer nattestid). De tekster ikke norskspråklige programmer, nyheter, sport, og bruker også til dels norsk fortellerstemme på utenlandske programmer.

TV2 har ikke konkrete tall på hvor stor andel av sendingene deres som tekstes. De opplyser imidlertid at alle programmer etter klokken 18.00 tekstes med unntak av nyheter og sport. Norskspråklige programmer før klokken 18.00 tekstes heller ikke.

Dermed skulle det være mulig å anvende systemet på en god del norske TV-sendinger også.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo - Les mer

Powered by Labrador CMS