Jo større planeten er (vannrett akse, målt i Jupiters masse), desto fortere snurrer den (loddrett akse, kilometer i sekundet). Planeten Beta Pictoris b øverst til høyre i bildet. (Figur: Ignas Snellen, Leiden Observatory/Nature, bearbeidet av forskning.no)

Planet på en snurr

En stor gassplanet snurrer rundt sin egen akse på bare rundt åtte timer. Planeten går rundt stjernen Beta Pictoris, 63 lysår fra jorda.

Det er første gang rotasjonsfarten er målt for en planet rundt en annen stjerne, ifølge en nyhetsmelding fra Nature,der studien er publisert.

Planeten er rundt halvannen gang så stor som kjempen i vårt eget solsystem, Jupiter. Den roterer også raskere enn Jupiter, der døgnet er rundt 10 timer.

Den nye målingen ble gjort med ESOs Very Large Telescope i Chile. Astronomene beregnet hvor fort planeten snurret rundt seg selv ved å se hvordan bestemte farger i lyset ble endret av rotasjonsfarten.

Disse resultatene viser en generell trend. Jo større planeten er, desto fortere snurrer den, ifølge nyhetsmeldingen.

Planeten rundt Beta Pictoris er ung og varm. Den vil derfor trolig avkjøles og trekke seg videre sammen. Da vil rotasjonsfarten øke videre, omtrent som når en skøyteløper i piruett snurrer fortere når hun trekker til seg armene. (forskning.no/ac)