Dataprogram roser elevenes stiler

Slet du med stilskriving på skolen? Et nytt skriveprogram skal gjøre elevene mer motivert, med ros for gode formuleringer og tips for bedre flyt. Men Harry Potter bør få mer dialog, ifølge StoryStation-programmet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Surmagete retteprogrammer som streker under feilstaving og lister opp bedre ord er ikke alltid av det mest inspirerende. Særlig ikke hvis man er ti år og skal dikte en historie uten å ha den store skrivegleden.

Bygger opp selvtillit

"Judy Robertson"

- Det som trengs er bedre motivasjon, tenkte Judy Robertson, doktor ved University of Edinburgh’s School of Informatics og initiativtaker til StoryStation.

Ved hjelp av lærere og elever i sjette og syvende klasse har hun utviklet “det første støtteprogrammet for kreativ skriving som bygger opp elevens selvtillit i stedet for bare å rette skrivingen” ifølge egenreklamen.

- Den pedagogiske grunntanken bak StoryStation er å anerkjenne elevenes prestasjoner for å hjelpe dem til å vurdere og sette pris på eget arbeid, sier Judy Robertson.

Tips fra skjermfigurer

Dataprogrammet er beregnet på barn fra ti år og oppover. Animerte skjermfigurer tipser om bedre grammatikk og ordforråd, påpeker uttrykk som brukes for mye eller dialog som brukes for lite. Også rollefigurenes framtreden blir vurdert, ved å analysere ord og beskrivelser og sammenligne med tidligere fortellinger skrevet av samme elev. Elevene kan sjekke med programmet underveis i skrivingen for å få en løpende vurdering av åndsverket.


60 elever ved en skole i Edinburgh har testet det ferdige programmet, med gode resultater: Flere av elevene (særlig eldre gutter) foretrakk diskrete innspill fra StoryStation framfor hjelp fra læreren.

Barn som designere

Under utviklingen av dataprogrammet valgte Robertson å ta med åtte skoleeelever og to lærere i designgruppa. Selv om tidligere undersøkelser tyder på at barn kan være gode bidragsytere i designfasen, er meningene mer delte om å inkludere dem som likeverdige partnere.

- Men barn kan være fleksible, entusiastiske og har unik innsikt i barns egne behov, mener Judy Robertson. Lærere alene vil ikke nødvendigvis klare å vurdere elevenes evner i bruk av programvare eller datamaskin, viser erfaringer fra StoryStation-prosjektet.

Ros til Harry Potter

Det er planer om å modifisere skriveprogrammet for voksne brukere, blant annet som en hjelp til å lære engelsk som fremmedspråk. Men kanskje også forfattere kan få nyttige tips på veien? Avisa The Glasgow Herald prøvekjørte i hvert fall StoryStation på “Harry Potter og de vises sten”, og fikk følgende svar:

“Godt gjort! Beskrivelsen av rollefigurene er svært god. Husk at for mange “og” vil gjøre fortellingen kjedelig. Jeg tror historien vil bli enda bedre hvis du bruker mer dialog. Her er noen av de gode uttrykkene du brukte: Skalv, vred, vrikket, heksegryter, vaklende, pergament, purpur, svartsmusket.”

God motivasjon trenger ikke lenger være en tryllekunst - heller ikke for Harry Potter.

Powered by Labrador CMS