Taushet og bevegelse i dans

"Du trenger å få mer bevegelse ut av kroppen!" Sitatet er hentet fra dommerpanelet i tv-programmet Skal vi danse. Har du ikke noe forhold til dans, virker dette utspillet helt gresk, mener høgskolelektor Frøydis Hausmann. Hun har skrevet om taus kunnskap i formidling av dans.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

“Det jeg gjør, det kan jeg”. Slik lyder et gammelt kinesisk ordtak, og dette er også kjernen i taus kunnskap - kunnskap som bygger på en persons erfaringer og ferdigheter innenfor et spesielt område.

- Det er vanskelig å sette ord på alle handlinger og vurderinger som gjør at du for eksempel kan sykle. Bevegelsene, balanse og koordinasjon - alt det som utgjør helheten av å sykle - er vanskelig å forklare. Men har du først lært å sykle, så mestrer du det resten av livet. Slik er det også med dans, sier Frøydis Hausmann.

Hausmann er høgskolelektor i idrett ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen

Snakker hvert sitt språk

For å kunne forstå betydningen av tilbakemeldinger som dommerne i danseprogrammene kommer med, må du selv ha følt dansen på kroppen, ifølge Hausmann. Uten danseerfaring, gir utspill som “få mer bevegelse ut av kroppen” lite mening.

- Ofte kan det føles som at man snakker hvert sitt språk, sier Frøydis Hausmann.

"Frøydis Hausmann"

Hausmann underviser blant annet i dans, vinteridrett, lek og friluftsliv. Hun er selv en erfaren danser, og har også vært forbundsdommer i rytmisk sportsgymnastikk i mange år.

Nå har hun som del av forskerutdanningen i Vestnorsk nettverk skrevet om den tause kunnskapen i formidling av ferdigheter innen dans.

Høyre ben frem, venstre til siden

- Taus kunnskap sitter i kroppen og viser seg ofte i praktiske øvelser. Det er ferdigheter og kunnskap du har snappet opp litt her og litt der, og som man ikke tenker over at man kan, sier Hausmann.

- Slik kunnskap og ferdigheter kan lett bli en selvfølge, og da er det vanskelig å skulle formidle det til andre, sier hun.

Konkrete dansetrinn er lette å formidle - høyre ben frem, venstre til siden. Men de tause danseferdighetene, som holdning og utstråling, er vanskelig å verbalisere og dermed vanskelig å formidle.

- Når jeg underviser i dans, opplever jeg ofte at det er vanskelig å forklare studentene hva som skal til for å få dem til å virkelig danse de innlærte trinnene, å få helheten i dansen og få det rette kroppsspråket, skriver Frøydis Hausmann i sitt essay.

Kroppsspråk og mimikk må til

Ett eksempelt er latinamerikansk dans. Her skal man ikke hoppe, men “gli” langs gulvet, og hoftearbeidet skal være tydelig.

- Selv om dette kan forklares verbalt, er det likevel vanskelig å få frem hvordan dette oppnås. Da må kroppsspråk, gester, mimikk og peking til, sier Hausmann.

For å kunne formidle danseferdigheter, må du bli bevisst på hva du besitter av taus kunnskap, mener Hausmann. Instruktøren kan ha god innsikt i dansens verden, være aldri så dyktig og pedagogisk - men dersom man ikke er bevisst på ens tause kunnskap, kan det være vanskelig å lykkes som utøvende pedagog.

- Dersom du ikke klarer å identifisere hva du kan, vil du få problemer med å nå frem til utøverne i formidlingssituasjonen. Og da gjør du det vanskelig for studentene dine, sier Hausmann.

- Så det går ikke an å lære bort en dans uten å bruke kroppen - bare med ord?

- Nei, det er jeg særdeles skeptisk til, sier hun og smiler.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Bergen - Les mer

Powered by Labrador CMS