Bare vi får mye lys tidligere på dagen, svekker det ikke søvnen å surfe på mobilen sent på kvelden. Studien tyder på at vanlig lys beskytter mot negative virkninger av kveldssurfing på nettbrett, pc eller mobil. (Foto: Dedi Grigoroiu, Shutterstock, NTB scanpix)
Bare vi får mye lys tidligere på dagen, svekker det ikke søvnen å surfe på mobilen sent på kvelden. Studien tyder på at vanlig lys beskytter mot negative virkninger av kveldssurfing på nettbrett, pc eller mobil. (Foto: Dedi Grigoroiu, Shutterstock, NTB scanpix)

Mye dagslys sikrer søvnen for nettsurfere

Bruk av nettbrett og smarttelefon om kvelden forstyrrer likevel ikke alltid søvnen. Trikset er å få nok lys tidligere på dagen.

Publisert

Slik ble studien utført

Forsøket ble utført ved Biomedical Center ved Uppsala University. De 14 voksne deltakere av begge kjønn oppholdt seg i et rom uten vindu. I seks og en halv time før forsøket startet var taklyset på, som ga 569 lux.

De ble delt i to grupper som skulle lese den samme romanen enten som bok eller som e-bok på nettbrett (LED) i to timer om kvelden.

Alle leste samme bok, fantasy-romanen The Magicians av Lev Grossman. Foto: Wikipedia)

Mellom klokken ni og elleve ble taklyset slukket og de fikk bare et svakt leselys.

De skulle gå til sengs før midnatt, og stå opp mellom klokken seks og 10.

Forskerne registrerte søvnen mellom klokken kvart over elleve til kvart over syv neste morgen.

De målte hvor raskt deltakerne sovnet, hvor lenge de sov, hvor lange perioder de hadde med dyp søvn og REM-søvn, samt hvor uthvilt de følte seg morgenen etter.

Forskerne målte nivået av melatonin i spyttet deres fortløpende.

Hvor trøtte deltakerne følte seg både om kvelden og om morgenen, ble også rangert.

Eksperimentet ble gjentatt en uke senere, men da skulle de som hadde lest romanen på nettbrett, lese bok og omvendt, for å utelukke individuelle forskjeller.

Forskerne fant ingen forskjeller. 

Mye skjermbruk om kvelden kan føre til at vi sover for lite. Mange tidligere studier har konkludert med det.

Men nå viser en fersk, svensk studie fra Universitetet i Uppsala at du kan like sove godt om natten, selv om du glaner mye på nettbrett om kvelden. Bare du får nok dagslys eller annet lys først.

Studien er publisert i tidsskriftet Sleep Medicine.

Blått lys gjør oss mindre trøtte

Men studien gikk ikke helt slik som forskerne hadde sett for seg på forhånd.

– Det forskerne ville finne ut, var om det er verre for søvnen å lese på nettbrett enn i fysisk bok, forklarer professor og søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

Pallesen har tidligere funnet ut at nordmenn som bruker elektronikk sent på kvelden, sover mindre enn andre. Han var ikke med på den svenske studien, men har skrevet en kommentar til studien i samme tidsskrift.

Ståle Pallesen. (Foto: UiB/Paul-Erik Rosenbaum)
Ståle Pallesen. (Foto: UiB/Paul-Erik Rosenbaum)

Søvnforskeren forklarer at det blågrønne lyset fra elektroniske skjermer som nettbrett, pc og smarttelefoner gjør oss mer våkne.

– Dette lyset har bølgelengder som påvirker hjernen, slik at vi blir mindre trøtte om vi bruker dette om kvelden.

Dermed legger man seg gjerne senere, og man får for lite søvn hvis man skal tidlig opp, forklarer Pallesen, som jobber ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer. 

Særlig uheldig for B-mennesker

B-mennesker bør derfor være ekstra forsiktige med å bruke skjerm sent på kvelden, fordi det kan gjøre døgnrytmen enda mer forsinket, mener han.

– Man kan altså risikere å bli mer B-menneske om man ser mye på nettbrett og pc om kvelden, sier Pallesen.

Målte søvn og melatonin

For å måle søvnen koblet de elektroder på hodet til forsøkspersonene og målte søvnigheten og melatonin-nivået i spyttet.

De forventet at søvnen skulle bli dårligere da forsøkspersonene leste på nettbrett sammenlignet med da de leste i bok.

– Men de fant overraskende nok ingen forskjeller, forteller Pallesen.

Forskerne Frida Rångtell og Christian Benedict klødde seg i hodet.

Antar at mye vanlig lys beskytter

Så kom de til å tenke på at deltakerne hadde vært utsatt for veldig sterkt lys i over seks timer før lesingen startet. 

– De kom til laboratoriet som var sterkt opplyst klokken 14.30 hver dag. Taklampen var på 569 lux.

Til sammenligning er normal, innendørs belysning på mellom 100 til 250 lux, forklarer Pallesen.

– Dette viser at dagslys motvirker de hemmende effektene som lyset fra elektronikken har på utskillelsen av melatonin, sier forsker Christian Benedict ved institutt for nevrovitenskap ved Uppsala Universitet til forskning.no. 

– Det ser ut til at dagslys kan ha en beskyttende effekt mot det blå lyset som har skadelig effekt på nattesøvnen, sier nevrolog Christian Benedict ved Universitetet i Uppsala. (Foto: Uppsala Universitet)
– Det ser ut til at dagslys kan ha en beskyttende effekt mot det blå lyset som har skadelig effekt på nattesøvnen, sier nevrolog Christian Benedict ved Universitetet i Uppsala. (Foto: Uppsala Universitet)

– Det kan se ut til at sterkt lys med vanlige bølgelengder kan beskytte mot den negative virkningen som senere blått lys har på søvnen, bekrefter Pallesen.

En annen studie har vist at kroppens celler eldes for raskt om du sover for lite.

Forskjell på sommer og vinter

Dermed kan vi muligens være mindre følsomme for elektronikkens negative innvirkning på søvnen om sommeren. Spesielt i Nord-Norge der det er lyst hele døgnet.

– Hvis det stemmer, bør man altså være ekstra forsiktig med å bruke dataskjermer sent om kvelden om vinteren, spesielt her i Norden hvor det er mørkt i vinterhalvåret, sier Pallesen.

Men det trengs mer forskning for å kunne være sikker på at sterk belysning reduserer senere sensitivitet for lys, for eksempel fra dataskjermer, mener han.

En annen, fersk studie viser at kvinner sover en halv time lenger enn menn.

Blått lys svekker søvnen

Langvarig kveldsbruk av elektronisk utstyr som nettbrett, datamaskin eller smarttelefon forstyrrer søvnen, viser tidligere studier. Det kan ta lengre tid å sovne, drømmeperiodene blir færre (REM-søvn), og mange er trøtte og uopplagte neste dag.

Det blå lyset fra elektronikken er trolig synderen, fordi det kan svekke utskillelsen av søvnhormonet melatonin. Dette hormonet er avgjørende for at vi blir søvnige.

Forskere har advart mot å bruke mobilen og nettbrett rett før man legger seg, og særlig oppfordret foreldre til å begrense barn og unges nettbruk om kvelden.

Foreldre som nytteløst har mast på barna om å begrense surfing og spilling om kvelden, kan nå vurdere en ny taktikk.

Enten sørge for at de er mye ute mens det er lyst. Eller slå på mye lys inne, før barna setter seg til med duppedittene.

E-post kan likevel forstyrre

Forskeren Christian Benedict understreker at de kun har undersøkt lesing på skjerm. 

– Det kan likevel være slik at søvnet forstyrres hvis du leser epost fra jobben eller sosiale medier før du legger deg til å sove, fordi du kan bli følelsesmessig påvirket, sier han til forskning.no.

Referanse:

Frida H. Rångtell, Christian Benedict mf: Two hours of evening reading on a self-luminous tablet vs. reading a physical book does not alter sleep after daytime bright light exposure. Sleep Magacine. 25. juli 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2016.06.016