Lærere bør la elever øve mer på engelsk sammen to og to, mener en svensk forsker. Mange synes det er skummelt å snakke engelsk foran hele klassen.

Mange elever synes det er skummelt å snakke engelsk

Det å snakke når andre hører på er mest ubehagelig.

Alt du sier høres dumt ut. Når du sier noe feil, legger alle merke til det. Alle ser at du svetter og rødmer.

Sånn kan du tenke om du er redd for å snakke høyt i klassen.

Det er faktisk det å snakke foran andre som kommer høyest opp på lista av alle ting vi er redd for her i verden.

Lærer ble forsker

En ting er å snakke på sitt eget språk. Å snakke på et annet språk kan være enda mer skummelt.

Maria Nilsson har vært språklærer i Sverige i mange år. Hun har lagt merke til at mange elever synes det er vanskelig å snakke engelsk i klassen.

Dette ønsket hun å undersøke nærmere da hun ble forsker ved Stockholms universitet.

Mange syntes det er skummelt

Hun har satt 225 elever fra 1. til 5. trinn i grupper og snakket med dem om engelsktimene. Elevene gikk i ti forskjellige klasser på seks ulike skoler.

Hun fant ut at nesten 20 prosent av elevene synes det er skikkelig skummelt å snakke engelsk.

Også de flinke

Mange sier at de er redd for å si noe feil og at andre elever skal le av dem.

Det er ikke bare elever som ikke er flinke i engelsk som synes det er skummelt å snakke høyt foran andre.

De som er flinke, er også redd for å si noe feil.

Om du ikke forstår en beskjed

Om læreren gir klassen en beskjed på engelsk og eleven ikke forstå hva som blir sagt, gjør også det at elever blir veldig stresset.

Blir du stresset og nervøs, snakker du mindre. Dette gjør at du lærer mindre fordi nervøsitet gjør deg mindre oppmerksom. Da husker du dårligere.

Det sier forskeren i en pressemelding som Stockholms universitet har skrevet.

Vil likevel snakke mer engelsk

Selv om mange av elevene synes det er skummelt å snakke engelsk, vil de likevel ikke slutte med det.

De vil heller at det snakkes mer engelsk i klasserommet og at det skal bli lettere å si noe feil.

De savner mer tid til å øve på språket under trygge forhold.

Øve sammen to og to

Forskeren Maria Nilsson mener at det vil være lurt om lærerne legger opp til at elever snakker sammen i små grupper.

Kanskje kan elever snakke mer sammen to og to istedenfor framfor hele klassen?

Da blir det også mer tid for alle å snakke mer engelsk. Og de trenger ikke å være så nervøse for å dumme seg ut, mener forskeren.

Kilde:

Många elever känner oro att prata engelska. Pressemelding fra Stockholms universitet, oktober 2020.

Powered by Labrador CMS