Fordoblet interesse for realfag ved NTNU

Tallet på søkere til realfag ved lærerutdanningen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) er nesten fordoblet sammenlignet med i fjor. I tillegg er de fleste søkerne kvinner.

Matematikk, fysikk og kjemi vekker nesten dobbelt så stor interesse i år som i fjor hos de som vil utdanne seg til lærere ved NTNU i Trondheim.

Samtidig er søkertallet til norsk halvert. I fjor var det 57 søkere til de tre realfagene, mens det i år er 96 søkere. Norsk har falt fra 31 til 17 søkere.

Har jobba for økt rekruttering

- Det har vært en prioritert oppgave i lang tid å sørge for økt rekruttering av realfagslærere, sier Peter van Marion til Dagsavisen. Han leder Program for lærerutdanning ved NTNU.

Normalt utdanner NTNU like mange realfagslærere som de tre andre universitetene til sammen. Van Marion vil vente til neste års opptak før han konstaterer at realfagene er på vei opp av bølgedalen.

En trend som snur?

- Dette gir et forsiktig håp om at en trend er i ferd med å snu, sier utdanningsminister Kristin Clemet til Dagsavisen.

Hun er også fornøyd med at 60 prosent av søkerne til realfag ved NTNUs lærerutdanning i år er kvinner. Onsdag neste uke presenteres tallene for det samlede opptaket til alle landets universiteter og høyskoler.