Der du sitter, betyr mye for hvem du blir venner med, viser en ny amerikansk studie.

Læreren har ofte en finger med i spillet når elevene blir venner

Går du på barneskolen, er det gjerne læreren som bestemmer hvor du skal sitte i klasserommet. Da bestemmer hun også hvem du blir venner med, ifølge amerikanske forskere.

Lise kan ikke sitte med Ole fordi det har mammaene til barna blitt enige om. Det blir for mye krangling.

Og Magnus må helst få sitte foran. Han føler seg tryggere jo nærmere læreren han er.

Det er mange hensyn som skal tas når læreren bestemmer hvor folk skal sitte: Hvem skal sitte hvor, ved siden av hvem og når er det egentlig på tide å bytte?

Alt dette påvirker faktisk hvem du blir venner med på barneskolen, skal vi tro en ny amerikansk studie.

Får ikke bestemme selv

På skolen er det altså ikke du selv som velger hvor du skal sitte i klasserommet. Læreren lager et klassekart der hver elev har fått tildelt en plass.

Hva har dette å si for hvem du blir venner med på skolen?

Ganske mye, ifølge den nye studien. Den viser at elever som sitter ved siden av hverandre i klasserommet, har større sjanse for å bli venner enn de som ikke sitter ved siden av hverandre.

Studien ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Psychology.

Sånn kan lærerens klassekart se ut.

Ble venner hvis de kunne prate sammen

Det samme gjelder når læreren legger opp til gruppeoppgaver. Da bestemmer hun hvem som skal være med i de ulike gruppene og hvem som mest sannsynlig blir venner.

Hvis læreren plutselig flytter på deg, får du ofte nye venner på kjøpet, viser det seg.

Det var 235 elever som var med i studien. 129 av dem var gutter, og 106 var jenter. De gikk i 3. til 5. klasse på en barneskole i Florida i USA.

Forskerne så på elever som satt rett ved siden av hverandre på rekke eller ved et bord, og de som satt direkte overfor hverandre.

De inkluderte også klassekamerater som satt på samme rekke, men som hadde en annen elev mellom seg.

Det viste seg at elever ble venner også med andre folk mellom dem, så lenge de kunne prate med hverandre.

Ikke bare de som sitter ved siden av

Det var ikke sånn at elevene BARE snakket med sidemann, ifølge forskerne.

– Det hendte at de snakket med elever som satt helt på den andre siden av klasserommet, helst i lunsjen og i friminuttet, sier Brett Laursen, professor i psykologi ved FAU’s Charles E. Schmidt College of Science i USA.

Han er en av forskerne bak studien om vennskap i klasserommet.

– Vår forskning viser hvor enormt stor påvirkning lærere har på elevers personlige liv, som det å forme vennskap. Og med mye makt kommer mye ansvar, sier Laursen i en pressemelding på engelsk.

– Vi oppfordrer lærere til å bruke makten fornuftig. Det har vært kjent at utilsiktede sosiale konsekvenser oppstår når voksne blander seg inn i barnas sosiale liv, advarer han.

Powered by Labrador CMS