Læring i rutiner

Det skjer læring i og gjennom de rutinepregede kontaktene mellom en bedrift og dens leverandører, dokumenterer Lena Bygballe i sin doktorgradsavhandling ved Handelshøyskolen BI.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bygballe har studert læring i industrielle kunde- og leverandørrelasjoner. Hun påviser at det skjer læring i den daglige kontakten mellom bedriften og dens leverandører, så vel som i mer formaliserte møter mellom partene.

Mye av læringen i slike relasjoner foregår gjennom etablering og endring av rutiner.

Dette gjelder både operasjonelle rutiner for prisforhandlinger, ordrehåndtering, levering og betaling, og rutiner for interaksjon utenfor de daglige operasjonene, slik som regulære møter på ledelsesnivå.

Hverdags-læring

Slike “møte”-rutiner fungerer som en arena for læring der resultatet ofte er knyttet til de operasjonelle rutinene. Ifølge Bygballe er læring i slike relasjoner ikke nødvendigvis knyttet til et uttrykt mål om læring.

Læringen pågår, selv om bedriften ikke alltid er seg det bevisst.

Bygballe har som en del av doktorgradarbeidet gjennomført en omfattende casestudie av en ledende norskbasert distributør av produkter og tjenester til den internasjonale skipsindustrien, og tre av dennes leverandørrelasjoner.

To av relasjonene i studien er knyttet til kjøp av produkter, mens den tredje er knyttet til kjøp av logistikktjenester.

Studien viser at læringen i disse tre relasjonene følger et forholdsvis likt mønster:

  • Læringen er først og fremst knyttet til stabilisering og effektivisering av rutiner og bruk av de ressursene som er involverte i utførelsen av disse rutinene.
  • Læring og endring av disse rutinene er ikke bare knyttet til misnøye med rutinen i seg selv. De drives også av læring og endringer som ligger utenfor den aktuelle rutinen.

Resultat av læring

- Rutiner og endring i rutiner kan sees som både et resultat av læring, samt en videre driver for læring, fremholder Bygballe.

Rutiner endres i takt med de erfaringene man gjør i utførelsen av rutinen. En viktig driver for endring i rutiner, er derfor misnøye med i hvilken grad de fungerer. I tillegg påvirkes rutiner av andre endringer internt i relasjonen eller i nettverket forøvrig.

- Disse er ikke knyttet til misnøye med rutinen i seg selv, men bidrar likevel til at den endres. Dette viser for det første at rutiner ikke er så stabile som man tradisjonelt har tenkt seg i teorien. De er dynamiske, konstaterer hun.

Får konsekvenser

Læringen er ikke alltid like planlagt og frivillig. Siden rutiner er koblet sammen, både innad og mellom relasjoner, vil læring og endringer i enkelte rutiner ofte drive endringer og behov for læring knyttet til andre rutiner i relasjonen, så vel som i andre relasjoner.

- Vi kan derfor si at læring som er knyttet til rutiner, ofte får konsekvenser utover den lokale settingen der den ble først initiert.

Læringen skjer ikke bare i de nære og tette relasjonene, men også i relasjoner som ved første øyekast kan karakteriseres ved standardiserte rutiner og grensesnitt mellom partene. Dette er fordi rutiner er dynamiske og utsatt for påvirkninger.

- Dette skiller seg fra annen teori på området, der man tenker seg at læring først og fremst foregår i tette relasjoner, påpeker Bygballe.

Læring gjennom rutiner

Lena Bygballe har utarbeidet sju praktiske råd på bakgrunn av doktorgradsarbeidet:

1) Rutiner er mer sårbare for påvirkninger enn hva man tidligere har antatt.

1) Rutiner krever kontinuerlig overvåking og vedlikehold.

2) Partene må arbeide sammen for å få rutinene til å fungere.

3)Det er nødvendig med tilpasninger av rutinene til spesifikke partnere for å få dem til å fungere optimalt. Det gjelder også for såkalte standardrutiner.

4)Etablerte rutiner kan ikke uten videre overføres til nye relasjonspartnere.

5) Endringer må vurderes nøye, ikke bare for den aktuelle situasjonen. Hvilke konsekvenser kan endringen få utover den umiddelbare settingen og i et langtidsperspektiv?

6) Det ligger et stort potensial og muligheter for læring i den daglige samhandlingen med leverandører og kunder.

Lena Bygballe har gjennomført sitt doktorgradsarbeide ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI. Hun er utdannet Cand Ed. (profesjonsstudiet i pedagogikk) fra Universitetet i Oslo i 2000. Hun er i dag tilknyttet Senter for byggenæringen ved Handelshøyskolen BI.

Bygballe disputerte fredag 3. november 2006 for Dr. Oecon-graden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen Learning Across Firm Boundaries: The Role of Organisational Routines.

Førsteamanuensis Debbie Harrison ved Handelshøyskolen BI har vært hovedveileder.

Powered by Labrador CMS