Her ser du to bilder av den gigantiske stjerna R136a1. Som du ser, er bildet til venstre mye skarpere. Det blir lettere å skille R136a1 fra de andre stjernene. Dermed kunne forskerne også finne et bedre svar på hvor stor den er.

Dette er den største stjerna forskerne vet om

Men nye bilder tyder på at den er mindre enn vi trodde.

Møt kjempestjerna R136a1!

Den ser kanskje ikke så diger ut på bildet. Men den hvite prikken midt i dette fotoet er faktisk den største stjerna forskerne har funnet.

Eller, for å være nøyaktig: Det er den mest massive. Altså den stjerna som inneholder mest stoff.

Tidligere trodde forskerne at R136a1 inneholdt mellom 250 og 320 ganger mer stoff enn vår egen sol.

Men nå er de ikke så sikre lenger.

Kjempestjerna R136a1

• Den enorme stjerna R136a1 er den mest massive stjerna vi vet om. På bildet over vises den som den bakerste, mørkeblå kula. Den gule kula er sola.
  • R136a1 ligger 160 000 lysår fra jorda. Den ligger i Tarantelltåka, i Den store magellanske skyen, som er Melkeveiens nærmeste nabo.
  • R136a1 ligger i nærheten av andre enorme stjerner.
  • Slike gigantiske stjerner er ofte vanskelige å finne. De gjemmer seg ofte bak skyer av støv i midten av stjernehoper. Dessuten lever de kort. De største stjernene brenner opp i løpet av noen få millioner år, mens små stjerner kan skinne i mange milliarder år.

(Tegningen er lagd av ESO/M. Kornmesser, og er offentliggjort på Wikimedia Commons.)

Nye bilder

En gruppe forskere har brukt det åtte meter brede teleskopet Gemini South i Chile til å ta nye bilder av den gigantiske stjerna.

De brukte en teknikk som gjorde at bildene ble mye skrapere enn før. Dermed blir det lettere å skille R136a1 fra stjernene i nærheten.

Og nå viser altså de nye bildene at kjempestjerna er mindre enn forskerne trodde. Antagelig har den bare mellom 170 og 230 ganger solas masse.

Men det er likevel veldig, veldig mye.

R136a1 er fortsatt den mest massive stjerna forskerne vet om.

• Undersøkelsen er gjort av astronomen Venu M. Kalari ved forskningssenteret NSF’s NOIRLab, og hans samarbeidspartnere.
  • Forskerne har skrevet om det nye bildet i en artikkel som nå blir publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Astrophysical Journal.
  • NSF’s NOIRLab har også lagd en pressemelding om saken.