En banan på himmelen

Om morgenen lørdag 31. mai opplever vi den største solformørkelsen i Norge på nesten 50 år. I mesteparten av landet dekker Månen drøyt 90 prosent av Solen på det meste, og da vil bare en tynn "banan" av Solen være synlig.

"Solformørkelsen 31. mai 2003 slik den vil fortone seg fra Oslo når den er maksimal. Bare en merkelig bananskive av Solen vil lyse. (Illustrasjon: Astronomi.no)"

Formørkelsen er synlig i hele landet. Fenomenet kan bli et av de mest iøynefallende himmelfenomener i Norge i det 21. århundre - og noe vi aldri har sett maken til!

Formørkelsen blir vist live på nettstedene www.astronomi.no (norsk) og www.astronomy.no (engelsk), og på storskjerm i Frognerparken.

Unik formørkelse

Under formørkelsen vil det bli merkbart mørkere, lyset vil få et mystisk sølvaktig preg, og flere underlige fenomener vil opptre.

Formørkelsen er ringformet på Grønland, Færøyene, Island og lengst nord i Skottland. Værforholdene i disse områdene er som regel ugunstige med mye skyer, og fordi Solen står veldig lavt, er sjansene for å få oppleve fenomenet derfra dessverre små.

I Norge er værforholdene ofte langt gunstigere på denne årstiden. Værprognosene er svært lovende, og formørkelsen er større sett fra Norge enn den er i landene lenger øst og sør. Dermed er Norge trolig det gunstigste området i verden for å oppleve denne formørkelsen.

Norsk Astronomisk Selskap og Astrofysisk institutt ved Universitetet i Oslo (UiO) vil derfor vise fenomenet “live” på Internett slik at hele verden kan ta del i denne spektakulære begivenheten.

Siden Solen står lavt under formørkelsen, kan den bli blant de vakreste vi har hatt. Når Solen eller Månen står lavt over horisonten, virker de mye større og mer imponerende enn ellers. Å få oppleve en så stor formørkelse med lav sol ventes derfor å bli en unik opplevelse.

Solformørkelse i Frognerparken

"Formørkelsen 31. mai er ikke bare den største på nesten 50 år, den kan også bli meget vakker. Sist gang Solen stod meget lavt under en formørkelse, 31. juli 2000, ble dette bildet tatt fra Nord-Sverige. Denne gangen vil formørkelsen på sitt maksimale være over dobbelt så stor. (Foto: Oddleiv Skilbrei)"

Formørkelsen kan oppleves på et stort arrangement i Frognerparken, som er et av de gunstigste områdene i Oslo, og som dessuten gir en praktfull ramme rundt formørkelsen.

Formørkelsen blir vist “live” fra andre steder i landet på en 35 kvadratmeter storskjerm. I tillegg til selve formørkelsen vil Solen bli vist på skjermen med spesielle teleskoper, blant annet ett som viser Solens gigantiske flammetunger. Såvidt vi vet har dette aldri vært gjort noe sted i verden tidligere.

"Solformørkelsen 4. desember 2002 i Australia. Synet av en delvis formørket sol som gikk ned var meget imponerende. Vår formørkelse vil ligne denne, men være mye større enn på bildet. (Foto: Gitte Rydberg)"

Formørkelsen vil bli vist på en sikker og flott måte med et 20-talls teleskoper. I tillegg kan publikum skaffe seg solformørkelsesbriller som er spesiallaget for denne anledningen.

Det er også muligheter for andre opplevelser i Frognerparken: Science Circus med masse moro om fysiske fenomener, planetarium med guiding på stjernehimmelen, samt stands med opplevelser, utstillinger, konkurranser, informasjon og aktiviteter fra Norsk Astronomisk Selskap, Astrofysisk institutt, Norges Ingeniørorganisasjon (NITO), Norsk Sivilingeniørers Forening (NIF), Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) og Norsk Romsenter. To spisesteder i Frognerparken vil være åpne under formørkelsen.

Et felles løft

Norsk Astronomisk Selskap og Astrofysisk institutt, UiO, er arrangører for begivenheten i Frognerparken. Arrangementet og de nasjonale aktivitetene støttes av blant andre Norges forskningsråd, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO, og Norsk Romsenter.