Avslører hemmeligheter høyt i sky

Det første bildet som er sendt fra NASAs CloudSat, viser et horisontalt tverrsnitt av en varm stormfront i Nordsjøen. Satellitten kan se skyer og nedbør på en helt ny måte.

"I NASAs forskningssatellitt CloudSat, som ble skutt opp samtidig med CAILPSO-satellitten i våres, er hovedinstrumentet en radar som skal kunne vise hvordan skyene ser ut innvendig. Foto: NASA"

CloudSat ble skutt opp 28. april i år. Forskningssatellitten skal studere skyenes oppbygging og struktur, og har allerede sendt hjem data som er over all forventning, skriver Norsk Romsenter i en pressemelding.

Satellittens radar er hele 1000 ganger mer følsom enn på en tradisjonell værradar.

Bedre klimaovervåking og værvarsling

Ifølge romsenteret er det spesielt viktig at radaren klarer å skille mellom skymolekyler og nedbør.

Dermed kan forskerne se hvor mye ferskvann som dannes av vanndamp, og hvor mye av dette vannet som faller ned som henholdsvis regn og snø.

"CloudSat har sendt tilbake et tverrsnitt av skydekket (se bilde lenger ned i saken), som går i en linje rett over Norskehavet fra Grønland til vestkysten av Norge. Linjen som er markert på dette bildet viser området for tverrsnittet, opplyser Norsk Romsenter: Foto: NASA/JPL/The Cooperative Institute for Research in the Atmosphere (CIRA), Colorado State University."

Formålet med forskningssatellitten er bedre klimaovervåkning og værvarsling.

Må fortsatt vente

Forskermiljøene må imidlertid vente en stund før de kan benytte seg av dataene.

Først må nemlig CloudSat verifiseres og kalibreres, for på den måten sikre at dataene holder høyest mulig kvalitet.

"Her ses tverrsnitt av en varm stormfront i Nordsjøen, fanget inn av CloudSat. Rød farge indikerer partikler som vanndråper, større iskrystaller, eller snø. Blåfargen indikerer tynnere skyer, kan Norsk Romsenter opplyse. Tverrsnittet er laget av: Colorado State University, USA."

- Skyene framstår ikke lenger som bilder på en rett overflate. I stedet ser vi inn i skyene og ser den komplekse måten de er bygd opp på, sier Deborah Vane, nestledende forsker på CloudSat ved NASA Jet Propulsion Laboratory.

NASA’s CloudSat mission, revealing the inner secrets of clouds.