Tissint-metoritten falt ned i Marokko i 2011.

Forskere har funnet spennende stoffer i stein fra Mars

I meteoritten er det mange forskjellige såkalte organiske forbindelser.

I 2011 krasjet en stein fra verdensrommet ned i jorden. Den landet i Marokko, der den delte seg i flere biter.

Folk så steinen suse over himmelen. Etter steinen traff bakken ble den raskt funnet. Slike steiner som har falt ned fra verdensrommet kalles meteoritter.

Det viste seg at steinen kom fra Mars. Den hadde blitt slått løs fra Mars for flere hundre tusen år siden. Så havnet den ved en tilfeldighet på jorden.

Meteoritten har fått navnet Tissint.

Nå melder forskere at de har funnet en rekke organiske forbindelser i Tissint-meteoritten.

Forbindelse

En forbindelse er et stoff som består av to eller flere grunnstoffer som er bundet sammen.

Kilde: Store Norske Leksikon.

Finnes i alt levende, men også i verdensrommet

Organiske forbindelser er stoffer som finnes i og som lages av alt levende. For eksempel er proteiner og DNA organiske.

Derfor kan det være interessant å finne organiske stoffer på en annen planet.

Organiske stoffer er et felles ord på stoffer som inneholder grunnstoffet karbon.

Selv om slike stoffer lages av liv, så kan de også bli dannet på andre måter.

Det finnes organiske forbindelser i støv og gass ute i verdensrommet, og i skyene rundt stjerner som kan bli til planter, ifølge Norsk Romsenter. Det finnes også slike stoffer på kometer.

På Mars kan organiske stoffer ha blitt dannet av vulkanutbrudd, eller de kan ha kommet dit med meteoritter.

De kan også blitt formet av saltlake som inneholder CO2, ifølge en studie fra 2018, eller ved at vann påvirker vulkansk stein, ifølge en studie som kom ut nylig.

Tissint-meteoritten.

Mars var kanskje levelig før

Det at forskere finner organiske stoffer som kommer fra Mars, trenger altså ikke bety at det har vært liv der.

Likevel kan det være interessant å forske på disse stoffene.

Mars er tørr, kald og ugjestmild i dag. Men i de første 1,5 milliarder årene av Mars sin historie, kan planeten har lignet mer på jorden. Det var elver og sjøer der.

På jorden ble de første mikroorganismene dannet ved hjelp av organiske forbindelser. Kan det samme ha skjedd på Mars?

I Tissint-meteoritten har forskere nå funnet «et stort mangfold» av organiske forbindelser, ifølge pressemeldingen.

Gir mer kunnskap

Forskerne fant blant annet mye av organiske magnesium-forbindelser. Disse er ikke funnet på Mars før.

Forskerne tror de ble dannet dypt nede i bakken ved høy temperatur og høyt trykk.

De fant også ut mer om organiske forbindelser som trolig ble dannet ved at vann påvirket stein.

Det å forstå hva som laget variasjonen av organiske stoffer på Mars kan fortelle om det var levelig der. Det kan også fortelle om reaksjoner som kan ha gjort det mulig at liv ble dannet.

Det sier Andrew Steele, forsker ved Carnegie Institution for Science i USA i en pressemelding. Han var med på studien.

Spørsmålet om liv oppstod på Mars krever dypere kunnskap om vår naboplanet sitt vann, sine organiske forbindelser og overflater der kjemiske reaksjoner skjer.

Det sier Philippe Schmitt-Kopplin, som også har vært med på studien.

Funnet flere ganger før

Forskere har tidligere funnet organiske forbindelser i en annen meteoritt fra Mars som slo ned i Antarktis.

Denne steinen, som kalles Allan Hills 84001, har blitt berømt. På 90-tallet oppdaget NASA-forskere noe som så ut til å være fossiler av mikrober i mars-meteoritten.

Andre var ikke enig, og senere forskning viste at de små sporene i steinen mest sannsynlig ikke hadde noe med liv å gjøre.

Steinen er 4 milliarder år gammel og er fra tidlig i Mars sin historie. Forskning fra 2020 viste at steinen har organiske forbindelser i seg som stammer fra et vått miljø.

Roboter på Mars har også funnet organiske stoffer.

I fjor meldte NASA at den nyeste roveren på Mars, Perseverance, har funnet slike stoffer ved det som en gang var en elv på Mars.

Denne oppdagelsen vil vi sikkert få høre mer om.