Kanskje lå slike iskapper på overflata av Mars en gang i tida? Dette bildet er tatt på den øde Devonøya, langt nord i Canada.

Var Mars dekket av is for lenge siden?

Det er noe som ikke stemmer med landskapet på Mars, mener noen forskere. Det kan fortelle oss mer om hvordan planeten så ut for milliarder av år siden.

Det er over 40 år siden forskere oppdaget noe ganske fantastisk:

Det må en gang ha vært rennende vann på planeten Mars!

Flere romfartøyer hadde tatt bilder som viste at Mars hadde daler og kanaler som lignet elveleier. De måtte være gravd ut av rennende vann for lenge, lenge siden.

Kanskje hadde planeten en gang vært en varm klode, med skyer, regn, elver og hav?

Men det er noe som ikke stemmer, mener forskeren Anna Grau Galofre og kollegaene hennes.

Kald klode

Mars ligger lenger vekk fra sola enn jorda. Og på den tida dalene ble lagd, strålte sola litt svakere enn i dag. Det skulle jo bety at Mars slett ikke var varm, men iskald!

I så fall ville ikke vannet være rennende, men fryst til fast is.

Hvordan kunne det da grave ut daler og elveleier?

Grau Galofre og kollegaene hennes har studert tusenvis av daler både på jorda og Mars, for å finne ut mer.

Daler er forskjellige

Her på vår egen planet finnes haugevis av daler og renner og kanaler. De kan være temmelig forskjellige fra hverandre. Det er blant annet fordi de er lagd på ulik måte.

Her ser du daler på Mars på den øverste delen av bildet, og daler fra jorda på den nederste. Forskerne mener de er lagd på samme måte.

Noen av daler er lagd av elver, som har gravd seg nedover i fjellet. Andre steder er det svære isbreer som har hulet ut daler. Og noen kanaler og daler er lagd av smeltevann som har samlet seg under isbreene.

Nå har Grau Galofre og kollegaene hennes sammenlignet slike ulike daler med foto av 10 000 daler og kanaler på Mars.

Livlig under isen?

Forskerne fant ut at mange av dalene på Mars ligner mest på kanaler som er lagd av smeltevann under isbreer.

Kanskje dette betyr at Mars slett ikke var varm og våt? Kanskje var den i stedet kald og dekket av isbreer?

Det kan i så fall være gode nyheter for alle som leter etter spor av gammelt liv på den røde planeten.

For tykk is kan skjerme for farlig stråling fra verdensrommet. Under isbreene var det kanskje trygge levesteder for bakterier eller andre skapninger?

• Anna Grau Galofre er forsker ved University of British Columbia i Canada.
  • Grau Galofre og kollegaene hennes har skrevet om funnene sine i en artikkel som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Geoscience.