Her kan du se de små prøvene i den lille boksen på utsida av ballongen, 38 kilometer over jordoverflata.

Mugg kan overleve på Mars

I hvert fall i noen timer, tror forskere.

Forrige uke klarte vi det igjen. Menneskene altså.

Vi klarte å sette en ny rover ned på planeten Mars. Den heter Perserverance, og skal lete etter spor etter bakterier eller andre levende skapninger.

Det hadde jo vært utrolig spennende å finne slike spor.

Men hva om sporet slett ikke stammet fra Mars, men fra jorda?

Kan overleve det utroligste

Dette er faktisk et ekte problem. Forskning har nemlig vist at bakterier fra jorda kan overleve de mest utrolige ting.

Noen bakterier kan tåle både gift og ekstrem kulde. Og i fjor viste noen forskere at bakterier til og med kan overleve på utsida av den internasjonale romstasjonen ISS.

Kan små skapninger også følge med fartøyene vi sender til Mars, og spre seg på den røde planeten?

Ut i stratosfæren

Det svaret har ingen. Men mange forskere jobber for å finne ut mer.

En av dem er Marta Cortesão. Hun og samarbeidspartnerne hennes har funnet opp en måte å teste om bakterier og andre små skapninger kan overleve på Mars. Uten å dra til Mars.

Det er nemlig slik at jorda ligner litt på Mars, hvis du bare drar høyt nok opp i atmosfæren.

I stratosfæren, 38 kilometer over jordoverflata, er det iskaldt, slik det kan være på Mars. Dessuten er strålinga fra sola mye sterkere og farligere der oppe.

Sterk stråling

Cortesão og de andre forskerne satte små prøver av flere typer bakterier og muggsopp inn i en boks. Lufta inni boksen lignet atmosfæren på Mars.

Her holder forskeren opp en prøve med muggsoppen svartmugg, som var med ut i stratosfæren.

Så ble boksen fraktet 38 kilometer oppover i atmosfæren av en stor forskningsballong.

Der oppe ble de små skapningene værende i fem timer. De fikk over enn tusen ganger mer stråling enn det som skal til for å gjøre oss solbrente!

Da prøvene kom ned igjen, undersøkte forskerne om de små skapningene hadde overlevd.

Svartmugg

Noen hadde dødd. Men flere hadde klart seg bra.

En av skapningene som hadde overlevd, var den vanlige muggsoppen svartmugg. Forskerne tror kanskje den klarte seg bra nettopp fordi den er svart. Fargen kan ha beskyttet mot strålingen.

Dette er viktig informasjon for de som skal sende fartøyer og mennesker til Mars.

Hvis vi får med oss svartmugg eller lignende muggsopper til Mars, kan det hende at de overlever der.

Men det er mye vi ikke vet enda. For eksempel kan vi ikke vite hvor lenge en muggsopp ville overleve, siden forskerne bare testet i fem timer. Her må det nok mer forskning til!