Planeten TOI-2109b er den gasskjempen som er oppdaget hittil som bruker kortest tid på å ta en runde rundt stjernen sin.

Glovarm kjempeplanet setter ny rekord

Planeten kommer til å bli slukt av stjernen sin.

Forskere oppdager stadig nye planeter i andre solsystemer enn vårt eget.

Det er en variert gjeng. Noen kan være havplaneter som er dekket av vann, noen er kanskje delvis laget av diamant. Andre er enorme, har ikke noen fast overflate og er laget av gass.

Nå har forskere oppdaget en gasskjempe som setter ny rekord. Den suser ekstremt nærme rundt stjernen sin.

Den største gasskjempen i vår solsystem, Jupiter, bruker 12 år på en runde rundt sola. Jupiter ligger fjernt fra solen, langt der ute i mørket. Den har en lang vei å reise for å bli ferdig med en runde.

Den nyoppdagede planeten derimot, bruker ikke en dag en gang. Den fyker en gang rundt solen sin hver 16. time.

3000 grader

Planeten kalles for TOI-2109b. Den er litt større enn Jupiter.

Se hvor stor Jupiter er sammenlignet med jorden på bildet under:

Jupiter er mange ganger større enn jorden. Her er de satt ved siden av hverandre.

TOI-2109b bruker kortere til rundt stjernen sin enn noen annen gasskjempe som er funnet hittil.

Så nærme en stjerne, blir det temmelig varmt. Planeten er over 3.200 grader varm. Det er like mye som på overflaten til noen stjerner.

TOI-2109b er dermed den nest varmeste planeten som er funnet.

TOI-2109b går rundt en stjerne som er 50 prosent større en solen.

På vei mot å bli slukt

Forskerne tror planeten er på vei mot å sirkle nærmere og nærmere stjernen, som badevann på vei inn i sluket. Men det vil ikke skje med det første.

– I løpet av vår levetid vil vi ikke se planeten falle inn i stjernen sin. Men gi den 10 millioner år til. Da er kanskje ikke denne planeten her lenger, sier Ian Wong, forsker i NASA, i en pressemelding.

Forskerne håper å finne ut mer om planeten sin skjebne.

– Om ett eller to år, hvis vi er heldige, kan vi kanskje oppdage hvordan planeten beveger seg nærmere stjernen sin.

TOI-2109b ligger uvanlig tett på stjernen sin.

– Raringer

Planeten hører til i en gruppe som kalles «varme Jupiter-planeter».

Det er funnet 400 av denne typen planeter før. De er store gasskjemper, varme, og bruker under ti dager på en bane rundt stjernen sin.

En annen planet av denne typen ble funnet i 2017. Den kalles KELT-9b og har rekorden i å være varmest: over 4000 grader.

– Fra begynnelsen har varme Jupiter-planter vært sett på som noen raringer, sier Avi Shporer, som har vært med på den nye studien.

Forskere er ikke sikre på hvordan disse kjempene har havnet så nærme stjernen sin. De kan ikke ha blitt dannet der, ifølge ScienceAlert.

– Hvordan kan en planet som er like stor som Jupiter komme seg inn i en bane som bare er noen dager lang? Vi har ikke noe lignende i vårt solsystem, og vi ser dette som en mulighet til å studere de varme Jupiter-planetene og hjelpe med å forklare hvorfor de eksisterer, sier Shporer.