Vil skrive lærebokhistorie

- Det er et tankekors at vi ikke har noen samlet framstilling av en teksttype som til de grader har preget norsk skole- og kulturliv, sier professor Dagrun Skjelbred ved Høgskolen i Vestfold.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har jo teksthistoriske framstillinger av både barnelitteratur og kvinnelitteratur, av sakprosa og essayistikk for å nevne noen. Men å skrive en norsk lærebokhistorie er et stort prosjekt som bør involvere flere fagmiljøer, sier Skjelbred.

Fire forskere

Nå starter arbeidet ved Høgskolen i Vestfold.

- Prosjektet består av flere deler. Vi er fire forskere som skal arbeide med egne prosjekter, der vi studerer ulike sider ved lærebokas historie, sier hun.

Professor Bente Aamotsbakken skal se på resepsjonen av kvinnelige forfattere slik den framstår i norskfagets lærebøker.

Professor Susanne Knudsen ser på læreboka som sjanger i forhold til andre læremidler, mens førstelektor Norunn Askeland skal foreta en analyse av lærebøkenes framstilling av det språklige mangfoldet i det norske samfunnet det siste hundreåret.

- Jeg skal studere lærerveiledninger, spesielt i fag som lesing og skriving, sier Skjelbred.

Bibliografi

"Dagrun Skjelbred."

- Dernest et bibliografisk arbeid vi håper å kunne videreføre sammen med ABM Utvikling og Nasjonalbiblioteket, nemlig en bibliografisk oversikt over norske lærebøker og en digitalisering av de eldste av dem.

- Dette vil bli en videreføring av et arbeid vi har gjort tidligere, nemlig prosjektet “De umistelige bøger”, der vi har gjort en del gamle norske abc-bøker tilgjengelige i fulltekst på nettet.

Du finner disse bøkene her.

På noe lengre sikt er det et håp at arbeidet skal resultere i en Norsk lærebokhistorie.

Powered by Labrador CMS