Ordentlige forskere

I et klasserom på Grefsen skole henger det en hel liten galakse av planeter fra taket. For her holder klasse 2B til, og de er forskere, alle sammen. Galaksen inngår i et nytt opplegg for å få barn interessert i forskning.

ABC forskersang

Elever i klasse 2 B på Grefsen skole i Oslo synger ABC forskersangen som er laget ved Naturfagsenteret på Universitetet i Oslo.

Klikk for å starte lydklipp!

Realfagsrekrutteringen svikter. Så som et ledd i Kunnskapsløftets målsetning om å kapre realister mens de er unge, har Naturfagsenteret og Forskerfabrikken satt i gang et forskningsprosjekt i to klasser ved Grefsen skole.

Blant spørsmålene elevene må ta stilling til, er om brus er bra for tennene, hvordan man lager såpebobler, og om det finnes liv på andre planeter.

Undervisningsopplegget på Grefsen kulminerer i dag med utdelingen av Forskerdiplomer, der skolebyrådet Torger Ødegaard og leder for stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomite, Ine Marie Eriksen.

Nytt prosjekt

Dette opplegget er det første i sitt slag i Norge. Og forskning.no, som vanligvis intervjuer professorer og andre folk som jo ikke egentlig aner hva de snakker om, hoppet selvfølgelig i stolen over muligheten til å snakke med noen ordentlige forskere.

"Klasse 2B øver på ABC-sangen. Foto: Arnfinn Christensen."

I klasserommet til klasse 2B møtes vi, i tillegg til veloppdragne og hyggelige barn, av rene forskningslaboratoriet. Blikket fanges av en collage med utklipp fra et av forskning.nos favorittblader, Science. Flere av Aftenpostens Innsikt-sider pryder også veggene.

Men det en besøkende virkelig legger merke til, er at det under taket henger en hel galakse av planeter i pappmasjé. Hver elev i klassen har laget hver sin planet. Royalister vil sikkert sette pris på Fantasiplaneten (se ingressbildet øverst til høyre), et kongedømme med kongen som eneste innbygger.

Det er verdt å minne om at terraforming andre steder er en vitenskap på tegnebrettet, så på Grefsen skole ligger man faktisk lysår foran NASA.

Astronauter og astronomer

Henrik og Matilde går begge i 2B, og har laget hver sin planet.

Henrik er særlig interessert i alt som har med vann å gjøre, og synes at undersøkelsen av svampedyr har vært særlig givende. Han forteller også entusiastisk om feltarbeidet.

- Vi har vært og funnet dyr i Akerselva. Vi fant vannløpere, steinfluelarve og vannedderkopp. Og en fisk, forteller Henrik.

"Krystallhage. Nå vet du altså hvordan vegetasjonen på en annen planet ser ut. Hubble, eat your heart out! PS: Bildet er ikke det minste manipulert av Arnfinn Christensen."

Matilde er mer opptatt av verdensrommet, og er blant annet opphavskvinne til Sikkerplaneten, et himmellegeme inspirert av sikkerhetsnåler.

- Da vi forsket på andre planeter, forsket vi med fantasien vår, avslører Matilde.

Krystallhager

Begge er likevel enige om at det morsomste ved forskerutdannelsen var å lage såkalte krystallhager; små dioramaer der elevene har sett for seg hvordan vegetasjonen på andre planeter kan se ut.

Det er ikke bare det visuelle som står i fokus, og barna har i lang tid øvet på en sang om forskning: ABC-sangen, som synges til melodien fra barneklassikeren Historien om de tre små fisk (den med refrenget “Bob bob daddy daddy bob bob zoooo”).

Vil bli forskere

Realfagene sliter med rekruttering. Så har strategien med forskerutdannelse på barneskolen noe for seg? forskning.no bestemmer seg for å gå rett til kilden.

ABC-sangen urfremføres i dag, men hvis du klikker på linken i boksen over får du en snikpremiere.

Men du må love å ikke si det til noen?

"Henrik og Matilde, klasse 2B. Foto: Arnfinn Christensen."

- Vil dere jobbe med forskning når dere blir store?

- Ja, jeg vil bli vannforsker, slår Henrik fast.

- Jeg vil bli astronaut! supplerer Matilde, og har tydeligvis blinket seg ut Månen som det første reisemålet. Så hvorfor akkurat rommet som arbeidsplass?

- Fordi mammaen min og jeg er ganske sikre på at om femti år så kan man dra på ferie til Månen og til Mars.

Aner vi løsningen på realfagskrisa?

PS: Hele balubaen går av stabelen i festsalen på Grefsen Skole, Kapellveien 69/71, denne tirsdagen fra 17:30 til 18:15. Her blir det både diplomutdeling, sang og alt man ellers måtte begjære.