Mindre hjernekraft i norske filialer

De multinasjonale selskapene satser mindre på kompetanseutvikling i Norge enn i Danmark og Finland, og har også mindre bredde i aktivitetene i sine norske datterselskaper enn i Danmark og Finland.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det påviser førsteamanuensis Birgitte Grøgaard ved Handelshøyskolen BI i en fersk doktorgradsavhandling.

Grøgaard er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk.

I sitt doktorgradsarbeide har hun gjennomført flere forskningsstudier for å belyse sammenhengene mellom et selskapets overordnede strategi, hvilken rolle datterselskapene spiller og betydningen av hva som skjer i omgivelsene.

Hvilken påvirkning kan eksterne forhold, som for eksempel EU-integrasjonen, ha på den rollen datterselskaper spiller i de enkelte markeder, er utgangspunktet for et av Grøgaards forskningsstudier.

Hva betyr integrasjonen?

Birgitte Grøgaard undersøkte 728 datterselskaper av multinasjonale selskaper i tre land, Norge, Danmark og Finland, for å finne ut hva EU-integrasjonen betyr for datterselskapenes virksomhet i de tre landene.

Danmark, Norge og Finland har en rekke likhetstrekk, og har også det til felles at de ligger i periferien av EU. Forskjellene går på forholdet til den europeiske union (EU).

Danmark lang fartstid som EU-land, Finland er et ferskere medlem mens Norge ikke er medlem av EU.

Strategiforskeren har særlig vært opptatt av å finne svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke typer aktiviteter utfører datterselskapene i de enkelte land (alt fra rene salgsselskaper, via produksjon til satsing lokalt på forskning og utvikling)?
  • I hvilken grad driver selskapet kompetanseutvikling?

Internasjonalisering

Doktorgradsarbeidet viser at de multinasjonale selskapene satser mer på kompetanseutvikling og har større bredde i sine forretningsaktiviteter i EU-landene Danmark og Finland.

- Datterselskapene i Norge har lavere kompetansenivå og mindre bredde i sine aktiviteter enn i Danmark og Finland, konstaterer Birgitte Grøgaard.

I sitt doktorgradsarbeide har Birgitte Grøgaard også vært opptatt av å finne frem til hvilke faktorer det er som driver frem internasjonalisering i ulike bransjer.

Hun har også studert sammenhengen mellom et selskapets overordnede strategi og rollen som selskapets datterselskaper spiller i sine lokale markeder.

Les mer:

Birgitte Grøgaard. Strategy, structure and the environment: Essays on international strategies and subsidiary roles. Doktoravhandling fra Handelshøyskolen BI.

Powered by Labrador CMS