Talenthuset i Skien og Våre Unge i Larvik er eksempler på noe av det banebrytende arbeidet som allerede drives i regionen i offentlig regi. Både i Larvik og Skien har man vært villige til å tenke nytt om ungdom, inkludering og utenforskap.
Erfaringer herfra, og fra andre steder kan være verdifulle når Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Nav nå forsøker å fornye måten man hjelper unge på. Målet er at færrest mulig skal havne utenfor, og at flest mulig skal finne en mulighet, enten i utdanning eller i arbeid.
– Utenforskap blant unge er kanskje en av de aller største samfunnsutfordringene vi har. Det er ødeleggende både for den det gjelder og for samfunnet. I ytterste konsekvens kan utenforskap utgjøre en trussel mot selve demokratiet, sa viserektor Kristian Bogen.
LES OGSÅ: Samarbeidet mellom USN og Nav er i gang
Avtale mellom Nav og USN
I 2021 signerte USN, Nav Vest-Viken og Nav Vestfold og Telemark en strategisk samarbeidsavtale som skal vare frem til 2025 (PDF).
Det er allerede arbeidsgrupper i gang, og de har kommet opp med flere nye satsinger:
- karriereveiledningskurs for Nav-veiledere
- studier med støtte
- studieforberedende uker for unge som ønsker en vei inn i studier
- tilbud for flyktninger (inkludert akademisk arbeidspraksis)
Samarbeidsbasert forskning er ett av tiltakene i avtalen mellom USN og Nav. Arbeidsgruppen består av leder Åsne Håndlykken-Luz fra USN, Per-Erik Bårnås fra Nav Vest-Viken og Hanne Junker Roligheten fra Nav Vestfold og Telemark.
Det var denne gruppen som arrangerte et arbeidsverksted om ungt utenforskap ved campus Drammen.
Utfordret på å tenke nytt
På arbeidsverkstedet ble forskere koblet med Nav-ansatte, fylkeskommunen, brukere og andre som jobber med unge og utenforskap.
Det sentrale spørsmålet var: Hvordan kan vi samarbeide om å utvikle bærekraftige tilnærminger og innovative løsninger som bidrar til at flere unge starter og gjennomfører utdanning og etablerer en varig tilknytning til arbeid?
I løpet av dagen var det også workshop. Der ble deltakerne utfordret på hvordan ulike etater kan samarbeide enda bedre, slik at de ikke blir hindre, men i stedet medhjelpere.
20.000 står utenfor
Direktør Inger Anne Speilberg i Nav Vest-Viken kunne fortelle at hele 20.000 mennesker mellom 20-29 år står utenfor både utdanning og arbeidsliv i regionen som omfatter Vestfold og Telemark, Buskerud, Bærum og Asker.
Disse har noen felles utfordringer, fortalte Nav-direktøren. Det er en høyere andel unge menn enn unge kvinner, og det kan handle om en eller flere av følgende faktorer:
- lav eller ingen utdanning
- nesten ingen arbeidserfaring
- ofte (psykisk) helse eller rusutfordringer
- få ressurser knyttet til nettverk/familie
- liten systemforståelse
– Jeg er veldig glad for dette samarbeidet, og tror vi må komme tidlig inn i de unges liv. Vi må samarbeide enda mer på tvers, dersom vi skal lykkes, sa Nav-direktøren.
LES OGSÅ: De vil inkludere innvandrere gjennom arbeid
Dette var programmet
- Velkommen til arbeidsverkstedet på vegne av USN og Nav ved Kristian Bogen, viserektor for ekstern samhandling USN.
- Ungt utenforskap og arbeidsinkludering ved Nav, Inger Anne Speilberg, direktør i Nav Vest Viken.
- Arbeidsinkludering av innvandrere – økte muligheter for arbeid og entreprenørskap gjennom samskaping (MW Inc.) ved Karianne Nyheim Stray, postdoktor USN.
- Våre unge - en handlingsbasert tverrsektoriell satsing for opplæring, kvalifisering og arbeid i Larvik - Våre Unge i Larvik ved Frøydis Straume.
- Erfaringer og utfordringer ved arbeid med unge og tiltak ved Lars Christian Engebretsen, fagrådgiver ungdomssatsingen i Nav Vest-Viken.
- Talenthuset Skien- en tverrfaglig samhandling ved Alexandra Ng Bergan, avdelingsleder ved Talenthuset i Skien.
- Skoleavbrudd ti år etter. Hvordan gikk det? Noen fortellinger fra det longitudinelle prosjektet UngSA, 2013 – 2023, ved Geir Moshuus, førsteamanuensis USN og prosjektleder UngSA.
- Tverretatlig samarbeid om tett oppfølging av sårbare unge i overgangen ungdomsskole - videregående og ved skoleavbrudd. Presentasjon av funn fra følgeforskning ved Eva Wikstøl, førstelektor USN og Hege Dolven Einarsen, førstelektor USN.
- Co-created Education through Social Inclusion (COSI.ed) ved Inger Kjersti Lindvig, dosent USN.
- Paneldebatt (Annett Arntzen, professor USN og prosjektleder MW Inc, Geir Moshuus, førsteamanuensis USN, Eva Wikstøl, førstelektor USN, Lars Christian Engebretsen, Nav Vest-Viken, Inger Elisabeth Borge, prosjektleder i Forsterket innsats og samarbeid om inkludering, Vestfold og Telemark fylkeskommune. Ordstyrer: Marion Kaasa, seniorrådgiver - strategisk kompetanseutvikling, Nav Vestfold og Telemark.
- Workshop. Ledet av Eva Wikstøl og Hege Dolven Einarsen, USN.