Skoleelever på forskningslabben

Påvirker ulike drikkemønstre tannhelsen når vi drikker syreholdige drikker? Tre elever som går 3. året på forskerlinjen ved Ullern videregående skole skal gjøre forsøk på Klinisk forskningslab til et forskningsprosjekt de jobber med i faget teknologi og forskningslære.

Tre skolelever fra Ullern videregående skole gjør forsøk på labben

De tre guttene fra Ullern videregående skole i gang med forskningsprosjektet sitt på Klinisk forskningslab. Fra venstre: Jakob Kolbu Møllhausen, Ludvig Mjåtvedt og Eivind Evangelos Sitras. Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Hvorfor valgte dere dette prosjektet?

– Ungdom drikker mye brus og energidrikker, og det er et økende problem at ungdom har syreskader på tennene, så vi tenkte det hadde vært nyttig å få ut kunnskap om skadene drikkemønsteret påfører tennene, forteller Eivind Evangelos Sitras, Ludvig Mjåtvedt og Jakob Kolbu Møllhausen.

Forbereder forsøk om syreholdige drikker

– Forsøket er todelt og vi tester først hvordan ulike pH-verdier påvirker tennene og hvor skadelig det er. Neste del av forsøket går ut på at vi drikker f.eks. brus med en viss pH-verdi og så sjekker vi jevnlig pH-verdien i munnen ved ulike drikkemønstre. Ut fra disse forsøkene håper vi å se hvordan surhet påvirker tennene, og hvilket drikkemønster som er best/verst.

– Det vi observerer skal skrives sammen til en fagartikkel om forskningsprosjektet, sier guttene.

Har dere en hypotese?

– Vi tipper at det beste vil være å drikke brusen så fort som mulig, fordi spyttet i munnen vil kunne nøytralisere syreangrepet på tennene. Da får du all pH/syre med en gang, men fordelen er at den forsvinner fortere. I stedet for å drikke litt og litt hele tiden.

– Planen er at vi skal gjøre klart alt til forsøket i dag. Da er alt klart til neste gang vi kommer, og vi kan bare gjennomføre forsøket. Da tror vi at vi er i mål med forskningsprosjektet.

– Hvis vi tror at vi trenger å komme flere ganger så kan vi det, men forhåpentligvis får vi til alt neste gang vi kommer. Men vi får komme tilbake om vi trenger det. Så det er nice.

Dere fikk noen hjemmeoppgaver dere måtte gjøre før dere kom i dag?

– Vi skulle gjøre klar metoden og hva vi skulle gjøre/gå gjennom for å gjøre det mest mulig effektivt når vi er her.

Så da skriver dere en fagartikkel når dere har gjort ferdig forsøkene. Hvor publiserer dere den?

– På nettstedet SPISS (Journal for Naturfagene på VGS).

Hvorfor tok dere kontakt med Det odontologiske fakultet?

Vi måtte ha litt faglig hjelp, så kontaktet vi litt forskjellige folk, og vi fikk hjelp av Alix Young Vik. Det var veldig hyggelig at vi kunne komme hit og vi får bruke instrumentene dere har her på Klinisk forskningslab til å gjøre forsøket ganske grundig. Så vi kan få best mulig resultat.

Elever ved forskerlinjen på Ullern vgs

Forskerlinjen dere går på, hva er spesielt med den?

– Det er egentlig ganske likt studiespesialisering rettet mot realfag. I 1. klasse hadde vi biologi i stedet for samfunnsfag. Du har flere muligheter å velge i. Det er ment at vi skal gjøre aktiviteter utenfor skolen dvs. dra på studieturer.

– Vi skal snart på en tur til Tyskland, til Heidelberg. Vi ser på ulike forskerrelaterte ting. I geografi i 1. klasse dro vi til Harøya og så på steiner.

– Forskerlinjen har et samarbeid med Oslo cancer cluster og de har mentorer som kan hjelpe oss om vi trenger det. Og vi kan samarbeide med dem om vi trenger faglig informasjon.

Har dere tenkt noe på veien videre etter videregående?

– Vi skal i militæret. Studier har vi ikke bestemt oss helt for ennå. Vi får også studiekompetanse på forskerlinja. Så vi har veldig mange muligheter når vi er ferdige.

Skoleelever på Klinisk forskningslab
Jakob, Eivind og Ludvig på forskningslabben. Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

 

Av Kari Øverby
Publisert 20. jan. 2023 09:44 - Sist endret 20. jan. 2023 09:44