- Domstolen skriver i sin kjennelse at astronomimiljøet og urinnvånerne i flere år har levd side om side og at TMT-prosjektet ikke vil legge bånd på noen eller begrense urinnvånernes bruk av fjellet. (Foto: Caleb Jones / AP / NTB Scanpix)

Hawaii gir grønt lys til bygging av teleskop på toppen av vulkan

Hawaiis øverste domstol gir grønt lys for byggingen av det som skal bli et av verdens største teleskop på en vulkan som urinnvånerne anser som hellig grunn.

Saken har versert i rettsapparatet i flere år. Tirsdag fikk prosjektet sin endelige byggetillatelse etter at delstatens høyesterett med fire mot én stemme sa ja til at Thirty Meter Telescope (TMT) kan bygges på vulkanen Mauna Kea.

Mauna Kea har allerede 13 teleskoper. Det nye som nå har fått klarsignal, vil bli et av de største i verden.

Motstandere av byggeprosjektet mener vulkanen, som anses som et hellig fjell av urinnvånerne, vil bli ytterligere vanhelliget.

Tilhengere av prosjektet, som har en prislapp på 1,4 milliarder dollar, mener på sin side at teleskopet vil tilføre delstaten utdanningsmuligheter og økonomiske fordeler.

Den inaktive vulkanen Mauna Kea er med sine 4.207 meter over havet Hawaiis høyeste fjell. Fra toppen vil forskerne være over skyene og de kan observere himmelen med svært lite lys- og luftforurensing.

Teleskopet vil åpne for at astronomer kan se 13 milliarder år tilbake i tid og forsøke å finne svar på grunnleggende spørsmål om universets opprinnelse.