Forskning gir penger i kassa

-Bedrifter som satser på forskning og utvikling, er mer lønnsomme enn dem som ikke gjør det. Innovative bedrifter får dessuten lettere tilgang til eksportmarkedene enn bedrifter som ikke satser på forskning og utvikling

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er fagsjef John Vigrestad i Teknologibedriftenes Landsforening som sier dette til forskning.no. Bakgrunnen er en undersøkelse som er gjort blant 351 av foreningens medlemmer, som til sammen har mer enn 45.000 ansatte og i 2000 hadde en samlet omsetning på nær 82 milliarder kroner. Undersøkelsen gir svært klare tendenser:

Øker mer

-Undersøkelsen viser at det lønner seg å satse på innovasjon. De mest innovative bedriftene har størst vekst i omsetningen. I tillegg har de større vekst i eksporten, og er mer optimistisk med hensyn til synet på fremtiden og hvordan markedet vil utvikle seg for deres produkter i tiden som kommer enn gjennomsnittet av bedriftene er.

Teknologibedriftenes Landsforening vil nå samarbeide med Norges eksportråd for å stimulere til økt eksport gjennom en enda friskere satsing på forskning og utvikling for medlemsbedriftene.

Produktutvikling

De bedrifter som kom best ut i undersøkelsen, brukte nærmere 6% av sin totale omsetning på innovasjon. Og dette slo ikke bare økonomisk positivt ut: Det har også ført til at den overveiende del av de produkter disse bedriftene produserer, er utviklet i bedriften selv. Dette gir en trygghet og nærhet til produktene som er helt overlegen de bedrifter som er minst innovative.

Bredt anlagt undersøkelse

Undersøkelsen er en årlig foreteelse i Teknologibedriftenes Landsforening (TBL), og denne gang dekkes ca. 35% av medlemsbedriftene, ca. 45% av de ansatte og om lag to tredjedeler av omsetningen i medlemsmassen. Ser man på Norge som helhet, dekker undersøkelsen noe i underkant av 55% av omsetningen i Norges samlede teknologi-industri, og i overkant av en tredjedel av sysselsettingen.

Nærhet til produksjonen

Nærhet mellom bedriftens produksjon og FoU- og innovasjonsavdelinger er mest avgjørende når en strategisk vurderer deres lokalisering. Undersøkelsen viser at dette er en felles oppfatning både hos innovative og ikke-innovative bedrifter. Hele 67% av dem som deltok i undersøkelsen svarte at nærheten mellom FoU-sentrene og produksjonen er viktig. 19% mener det er viktig å lokalisere forskningsavdelingen i nærheten av markedet, mens bare 8% mente at nærhet mellom Fou-avdelingene og kunden er viktig.

De mest innovative bedriftene oppfatter det imidlertid som viktigere å lokalisere forskningsavdelingene sine i nær tilknytning til produksjonen enn resten av deltagerne i undersøkelsen.

Konjunkturene

Både når det gjelder utsiktene i markedet for ens egne produkter, og ikke minst når det gjelder forventet resultat, er det bedriftene som satser på egen utvikling og forskning som er de klare vinnerne. Hos de mest innovative er det hele 47% som mener vi står overfor en situasjon der deres produkter vil få en stigende etterspørsel, og 43% som ser for seg en flat kurve. Bare 10% ser for seg en sviktende etterspørsel. Hos de minst innovative er det riktig nok 36% som tror på en stigende kurve, og 47% som tror den vil holde seg på dagens nivå. Men hele 17% regner med at etterspørselen vil komme til å synke. Resultatmessig slår de innovative sine kolleger ned i støvlene: Mens enkelte av bedriftene som har minst innovasjon opplever røde tall, har de mest ivrige innen FoU en forventning om en bedret inntjening sammenlignet med tidligere år.

Egenutvikling

Nærmere 90% av omsetningen i de mest innovative bedriftene kom fra egenutviklede produkter. Gjennomsnittet for alle som deltok i undersøkelsen, ligger rundt 58%.

De minst innovative bedriftene har så lite som 3% av sin omsetning fra produkter de har utviklet selv. Likevel viser undersøkelsen at bedriftene som hittil har vært mest innovative, har redusert noe på forskning og utvikling i den senere tid. Dette skjer samtidig med at inntekten av egenutviklede produkter stiger i disse bedriftene.

Powered by Labrador CMS