Skipet skal døpes av prinsesse Ingrid Alexandra. Her er hun fotografert på Svalbard i sommer. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)
Skipet skal døpes av prinsesse Ingrid Alexandra. Her er hun fotografert på Svalbard i sommer. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)

Ingrid Alexandra skal døpe Norges nye polarstolthet

Prinsesse Ingrid Alexandra blir gudmor til Norges nye forskningsskip og får æren av å døpe det. Skipet skal hete det samme som faren hennes.

Published

Det avanserte forskningsskipet Kronprins Haakon skal døpes i Tromsø havn lørdag 17. november. Kronprinsen skal selv tale under dåpen, opplyser Norsk Polarinstitutt.

Forskningsskipet Kronprins Haakon skal døpes i Tromsø i november. Her ligger skipet til havn i Bergen, like etter at det ankom fra verftet i Italia i januar. (Foto: Tore Meek / NTB scanpix)
Forskningsskipet Kronprins Haakon skal døpes i Tromsø i november. Her ligger skipet til havn i Bergen, like etter at det ankom fra verftet i Italia i januar. (Foto: Tore Meek / NTB scanpix)

– Dette blir en gledens dag for hele polarnasjonen Norge, sier direktør Ole Arve Misund ved Polarinstituttet.

Skipet har kostet 1,4 milliarder kroner og er laget for helårlig operasjon i isfylte farvann.

Under en omfattende navnekonkurranse våren 2013, kom det inn over 1.000 navneforslag for skipet. Svært mange foreslo vår store skøyteløper «Hjallis», som gikk bort like før konkurransen ble gjennomført. Valget falt imidlertid på Kronprins Haakon.

– Kronprins Haakon er et navn som representerer lange polartradisjoner fra de kongelige – i tillegg til hans store engasjement og dype kunnskap omkring klima og miljø i polare strøk. Navnevalget peker dermed på både tradisjon og fremtid, sa tidligere direktør ved Norsk Polarinstitutt Jan-Gunnar Winther da valget var klart.

Skipet skal brukes til forskning i Arktis og Antarktis. Skipet er utstyrt med topp moderne teknologi og har førsteklasses egenskaper for navigering i is, opplyser Polarinstituttet. Det har allerede vært på flere forskningstokt i Arktis, og etter dåpen settes kursen mot antarktiske farvann.

Norsk Polarinstitutt eier skipet, Havforskningsinstituttet står for driften, mens UiT Norges arktiske universitet er største bruker.